Până anul acesta, toate ecranizările romanului lui F. Scott Fitzgerald, Marele Gatsby, au fost mai degrabă plictisitoare decât strălucitoare, în ciuda faptului că acţiunea romanului are loc într-un timp extrem de efervescent. Asta până ca Leonardo DiCaprio să-i dea viaţă lui Jay Gatsby şi Carey Mulligan lui Daisy Buchanan.
E drept că nu poate fi o sarcină uşoară aceea de a transpune în film unul din cele mai celebre romane din toate timpurile, cu atât mai mult cu cât nu acţiunea este punctul său forte. Pe de o parte, poate fi greu de redat vizual ceea ce autorul cărţii a reprezentat atât de bine în cuvinte, iar pe de alta e de neînţeles cum Hollywoodului i-au lipsit până acum mijloacele de a ilustra opulenţa.
Când s-a aflat că Baz Luhrmann va fi regizorul unei noi variante a Marelui Gatsby, s-a ştiut sigur că, oricum va fi perceput filmul în cele din urmă, acesta nu va mai fi, în sfârşit, plictisitor. Celebru pentru decorurile grandioase, dar şi pentru sumele fabuloase de bani de care are nevoie pentru filmele sale, Luhrmann ar putea fi salvatorul lui Gatsby, cel care să-i redea misterul, consistenţa şi, în fine, energia pe care nu le-a avut până acum. Din punct de vedere al bugetului, până acum Baz Luhrmann nu s-a abţinut de la nimic.
[FOTO] Vedete din România la avanpremiera filmului Marele Gatsby'
După „Moulin Rouge (50 de milioane de dolari), „Romeo şi Julieta (14,5 milioane de dolari în 1996) sau „Australia (130 de milioane de dolari), pentru „Marele Gatsby a avut nevoie cam de 127 de milioane — au fost scene pe care şi-a dorit să le filmeze din nou, au fost şi preten- ţiile actorilor şi au mai fost şi costurile de filmare 3D. Dacă în ce priveşte muzica, regizorul s-a jucat şi cu note contemporane de hip-hop, partea vizuală a fost un aspect asupra căruia nu şi-a îngăduit niciun fel de abateri.
Unele costume au fost create chiar de celebra Miuccia Prada, iar pentru decoruri regizorul a lucrat îndeaproape cu soţia lui, Catherine Martin, pentru un plus de autenticitate. Se pare că numai pentru vila somptuoasă a lui Gatsby, cu dormitorul, biblioteca ori grandioasa sală de bal, Martin a avut nevoie de 14 săptămâni de lucru intens. „Marele Gatsby a deschis ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Cannes, a doua oară când evenimentul începe cu o proiecţie 3D după „Up în 2009.
[FOTO] Marele Gatsby' a avut premiera la CANNES!
De asemenea, este a doua oară când o peliculă a lui Baz Luhrmann dă startul festivalului, prima fiind „Moulin Rouge în 2001. Leonardo DiCaprio a fost primul actor distribuit în acest proiect, alegere deloc dificilă pentru regizor. Pentru rolul lui Daisy, Carey Mulligan „s-a luptat cu Amanda Seyfried, Keira Knightley, Blake Lively, Scarlett Johansson (care s-a retras după ce a semnat pentru „We Bought A Zoo) sau Jessica Alba. Actriţa mărturiseşte, însă, că efortul şi emoţiile castingului au meritat, fie numai şi pentru faptul de a juca alături de DiCaprio. „A fost ca un vis devenit realitate pentru mine. Leo este unul dintre cei mai buni actori din industrie şi toţi prietenii mei au fost impresionaţi că am ajuns să lucrez cu el. Nu le venea să creadă, nici mie, de altfel. Dar el e atât de relaxat, încât mi-a fost şi mie uşor. E cel mai grozav actor de pe planetă, el şi alţi câţiva. Îmi amintesc că am plecat de la audiţii şi nu-mi venea să cred că tocmai jucasem împreună cu el, a mărturisit Carey.
Stil de vedetă: CAREY MULLIGAN preferă lookul androgin
Filmările au avut loc în Sydney, Australia, deşi iniţial ar fi trebuit să fie la New York. La un moment dat, din cauza condiţiilor meteo, proiectul a fost întrerupt o vreme. Asta s-a dovedit de bun augur, pentru că în acest timp regizorul s-a împrietenit cu rapperul Jay-Z, împreună cu care a ales cea mai potrivită muzică pentru film — o muzică a străzii, de influenţă afro-americană, aşa cum era jazz-ul în anii 20. Dacă cel mai aşteptat film al sezonului va fi sau nu un blockbuster, rămâne de văzut. Fapt e că va fi cu siguranţă diferit de orice ecranizare care s-a făcut până acum. Ar fi interesant de aflat dacă Zelda şi Scott Fitzgerald s-ar mai ridica şi acum să plece înainte de încheierea filmului, aşa cum au făcut la proiecţia primei ecranizări, din 1926.
ISTORIA ÎN CINEMA A LUI GATSBY
Filmul mut din 1926, prima ecranizare a „Marelui Gatsby, trebuie să-i fi nemulţumit destul de mult pe Fitzgerald şi pe soţia sa, Zelda, de vreme ce au părăsit sala înainte de terminarea proiecţiei. De altfel, pretenţioasa Zelda îi scria la un moment dat fiicei sale, Scottie, că filmul I se pare îngrozitor.
Una din cele mai preţioase laude la adresa filmului din 1974 cu Mia Farrow şi Robert Redford în rolurile principale a venit din partea scriitorului Tennesse Williams, care a scris în „Memorii: „mi se pare că mare parte dintre poveştile şi faptele mele ar putea constitui un material interesant şi profitabil pentru cinematografia contemporană dacă ele ar ajunge pe mâna unor maeştri ai regiei precum Jack Clayton, care a făcut din «Marele Gatsby» un film chiar mai bun decât romanul lui Scott Fitzgerald.
De Claudia Cojocea
Foto: Northfoto, PR