Într-o realitate în care zborurile se anulează cu 5 minute înainte de îmbarcare, trebuie să-ți pregătești o plasă de siguranță! Românii care au călătorit cu avionul în luna iunie s-au confruntat cu 55% mai multe zboruri anulate decât în luna anterioară. Iată cum te poți asigura că primești banii înapoi după un zbor anulat!
CITEȘTE REVISTA VIVA! DE IUNIE, GRATIS, AICI!
Conform cifrelor citate de Mediafax, doar pe 15 iulie au fost anulate aproape 1000 de zboruri, cumulând 25.000 de pasageri. Turiștii își pot recupera cu mai mare ușurință banii dacă au cumpărat bilete de avion cu cardul de credit, inițiind o cerere de chargeback sau refuz de plată băncii la care au cont.
Metoda prin care îți poți recupera banii în urma unui zbor anulat
Deși specialiștii în finanțe personale sfătuiesc oamenii să recurgă la chargeback ca măsură de forță majoră și să încerce mereu să rezolve o dispută prin compania aeriană ca prim pas, deseori chargeback-ul ajunge să fie singura metodă de recuperare a banilor după un zbor anulat sau în cazul unui faliment al companiei aeriene.
„Practic, sute de mii de români au fost afectaţi doar în ultimele 2 luni şi jumătate, iar surprizele neplăcute nu par a se termina prea curând', arată reprezentanţii agenţiei de turism online conform Mediafax. Tot în weekendul cu 15 iulie, pe fondul unei greve a piloților belgieni ai unei companii de transport aerian low-cost, la numărul zborurilor anulate s-au mai adăugat 120, iar altor mii de pasageri le-au fost anulate planurile.
Călătorii ale căror zboruri au fost anulate au deseori puține metode de a-și recupera banii cheltuiți pe bilete. Legile europene care reglementează drepturile pasagerilor definesc situațiile în care aceștia au dreptul să își recupereze banii direct de la compania aeriană.
Ce este un chargeback și cum este reglementat în Uniunea Europeană
Chargebackul poate fi și o metodă mai ușoară de a obține rambursul în cazul în care compania aeriană refuză în mod nejustificat un ramburs, deoarece se poate iniția o solicitare de chargeback prin intermediul companiei care facilitează cardul de credit (precum Visa sau Mastercard). Aceasta este posibilă și cu un card de debit, dar este mult mai complicată și mai dificilă.
Procedura de chargeback sau refuzul de plată se referă la anularea tranzacției făcute cu cardul și returnarea banilor în cont prin intermediul băncii plătitorului, precum și a comerciantului sau companiei aeriene. Această procedură poate fi deschisă și în cazul în care comerciantul căruia i s-a efectuat plata a dat faliment.
Conform Legii europene EC 261, călătorul poate solicita un ramburs direct din partea companiei aeriene în următoarele condiții:
- dacă zborul a suferit întârzieri de peste 5 ore și călătorul nu dorește să mai zboare în urma întârzierii;
- dacă zborul a fost anulat la mai puțin de 14 zile de la decolare și alternativa oferită de compania aeriană nu se mulează pe planurile de călătorie ale persoanei în cauză;
- în cazul în care călătorului i s-a refuzat accesul pe aeronavă și nu dorește să ia următorul zbor oferit de compania aeriană.
Cu toate acestea, în cazurile în care călătorii nu pot contacta compania aeriană sau se confruntă cu scenariul în care compania aeriană dă faliment, este important ca aceștia să fie informați cu privire la dreptul de a depune o cerere de chargeback.
Specialiștii în finanțe personale, precum și reprezentanții firmelor care gestionează cardurile de credit și ai băncilor, insistă că primul pas pe care călătorul trebuie să-l facă atunci când se confruntă cu un zbor anulat sau imposibilitatea de a face uz de biletele sale de avion este să încerce să soluționeze problema mai întâi prin intermediul companiei aeriene.
'Încurajăm emitenții să încerce să rezolve disputele dintre deținătorii de carduri și comercianți înainte de demararea procesului de returnare a fondurilor. În multe cazuri, comercianții oferă rambursări, puncte de credit sau vouchere pentru viitoare servicii. Însă, în unele situații, precum în cazul de față, comerciantul nu poate fi contactat sau refuză să emită o rambursare. Astfel, recomandăm consumatorilor să contacteze banca emitentă pentru a iniția o investigație', precizează reprezentanți ai Mastercard pentru wall-street.ro.
De ce este important să plătim pentru zboruri cu cardul de credit
Principalul motiv pentru care utilizatorii preferă cardurile de debit celor de credit este că acestea au comisioane mai mici. Cardurile de debit sunt instrumente de plată care limitează utilizatorul la tranzacțiile pe care le poate realiza cu banii deja existenți în cont.
Un card de credit este într-o anumită măsură un organism financiar viu, în sensul că are un impact pe termen lung asupra clientului, cum a fost definit de către o companie de transfer de fonduri, cu activitate și în România. Cardurile de credit intră sub incidența birourilor de credite și pot fi și mijlocul prin care deținătorii pot primi o serie de avantaje la cumpărături pentru cei care își plătesc ratele la timp, deși este important de precizat că în primă instanță aceste este un instrument de creditare.
În cazul unui refuz de plată, sau chargeback, un card de credit prezintă și garanții suplimentare comparativ cu cel de debit. Deși prevederile punctuale diferă de la o țară la alta, pe toată suprafața Uniunii Europene și în țări precum SUA, orice tranzacție neautorizată poate fi contestată, iar în caz de câștig, suma este returnată în cont.
Diferența majoră între cele două tipuri de carduri este că cele de debit nu obligă vânzătorul să returneze banii, iar, dacă se intentează o investigație, suma ajunge în contul păgubitului doar după ce investigația s-a terminat, în timp ce banii sunt trimiși instantaneu pentru cardurile de credit.
Cum se derulează o procedură de chargeback
Pașii punctuali pentru derularea unei proceduri de refuz de plată pot fi diferiți de la o bancă la alta, însă, în linii mari, o cerere de refuz de plată conține obligația călătorului de a furniza dovada de contactare a comerciantului (mail/ printscreen), dovada de imposibilitate a contactării comerciantului, în situația în care pagina a fost dezactivată, nu mai există (printscreen), e-mail de confirmare sau rezervare a zborului, dovada anulării rezervării/zborului (mail/printscreen) și orice altă dovadă scrisă deținută cu privire la tranzacția contestată.
Potrivit airlinetravel.ro, disputele bancare pentru astfel de situații se pot iniția la 15 zile de la data efectivă a zborului, la 15 zile de la data de primire a confirmării de anulare a zborului sau la 15 zile de la data la care s-a primit confirmarea de restituire a banilor.