„Legea shrinkflation” pentru combaterea înşelătoriei din magazine a fost publicată în Monitorul Oficial și va produce efecte începând cu 10 octombrie. Prin noua etichetă care va fi aplicată produselor alimentare, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor își dorește astfel să semnaleze reducerea cantității unui produs de la raft.
CITEȘTE TOATĂ REVISTA VIVA DE AUGUST GRATIS, AICI
Pentru a răspunde criticilor din spațiul public cu privire la fenomenul de „shrinkflation’, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a pus în primăvară în dezbatere un proiect de ordin cu reguli privind informarea consumatorilor la comercializarea produselor preambalate a căror cantitate a fost modificată. Noul ordin a fost publicat pe 10 septembrie în Monitorul Oficial.
Ce reprezintă fenomenul „shrinkflation’
Se întâmplă de ceva vreme să observăm că deși ambalajul unui produs rămâne neschimbat, cantitatea din interior pare să se micșoreze. Acest fenomen, cunoscut sub numele de „shrinkflation’ (o combinație între cuvintele „shrink’ – a se micșora și „inflation’ – inflație), este o practică prin care producătorii reduc cantitatea de produs fără a schimba prețul, în dezavantajul consumatorilor, de fapt.
Pentru a contracara această practică și a asigura că consumatorii sunt informați corect, ANPC a propus în dezbatere în mai un proiect de ordin ce avea ca scop informarea adecvată a consumatorilor atunci când cumpără produse preambalate a căror cantitate a fost modificată, chiar dacă prețul de raft rămâne același. Ordinul ANPC nr. 539/2024 a fost publicat în Monitorul Oficial și intră în vigoare în 30 de zile, adică pe 10 octombrie.
Conform noii reglementări, comercianții vor fi obligați să afișeze clar și vizibil atât scăderea cantității de produs, cât și modificarea prețului pe unitatea de măsură. Acest lucru va permite cumpărătorilor să compare mai ușor prețurile și să ia decizii informate atunci când aleg ce produs să cumpere, potrivit avocat.net.
Noua măsura se va aplica tuturor produselor, atât alimentare, cât și nealimentare, și se va realiza într-o manieră nediscriminatorie. Operatorii economici sunt de asemenea responsabili să declare perioada în care intenționează să vândă produsele cu cantitate scăzută.
Pentru a preveni orice confuzie sau nelămurire, cantitatea produsului trebuie să fie clar vizibilă și lizibilă pe ambalaj, iar greutatea sau volumul indicat trebuie să corespundă cantității reale din interior.
Marcel Ciolacu: „Aceasta formă de înșelăciune împotriva consumatorilor se încheie'
În Franţa, deja de trei luni, supermarketurile lipesc avertismente de preț pe alimente, pentru a-i expune public pe furnizorii care practică shrinkflation. O altă metodă înşelătoare care a ajuns pe rafturile magazinelor din Vest este „strechflation'.
Constă în creșterea cantității unui produs, în timp ce prețul este majorat disproporționat. Spre exemplu, gramajul poate să crească cu 10 la sută, iar prețul cu 29 de procente.
Cei care nu vor respecta noile reguli pot primi amenzi de până la 10 mii de lei, iar produsele găsite fără etichetă vor fi retrase de la vânzare. Noile măsuri nu se aplică magazinelor online.
„Aceasta formă de înșelăciune împotriva consumatorilor se încheie! Aplicăm sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații', spune Marcel Ciolacu, premierul României.
„Asigurăm consumatorii că ANPC acţionează pentru protejarea drepturilor şi intereselor lor, în contextul fenomenului cunoscut sub denumirea de ‘shrinkflation, care reprezintă micşorarea cantităţii produselor şi vânzarea acestora la acelaşi preţ. Având în vedere această situaţie, recomandăm consumatorilor citirea cu atenţie a etichetelor, mai ales a cantităţii produsului, precum şi a preţului pe unitatea de referinţă a produsului, înscris pe acestea, astfel încât alegerea finală să fie una în cunoştinţă de cauză’, declara Sebastian Hotca, preşedintele interimar al ANPC, în luna mai, când ANPC a publicat în transparenţă decizională proiectul de Ordin al preşedintelui ANPC.