Subiectele la Limba Română pentru Evaluarea Naţională 2023. Absolvenţii de clasa a VIII-a au susţinut astăzi, 19 iunie, primul examen din cele două din cadrul Evaluării Naționale. Elevii aparținând minorităților naționale vor susține şi o a treia probă, la Limba maternă.
CITEȘTE REVISTA VIVA! DE MAI, GRATIS, AICI!
Examenul de limba română la Evaluarea Națională 2023 a început, marți, la ora 9.00, după ce toți elevii au primit subiectele. Aceștia au avut la dispoziție două ore pentru rezolvarea tuturor cerințelor.
Subiectele la Limba Română pentru Evaluarea Naţională 2023
Elevii de clasa a VIII-a au avut la Evaluare Naţională la limba română două texte suport şi anume: „Limir- împărat” de Ioan Slavici şi „Deşertul pentru totdeauna” de Octavian Paler.
La cel de-al doilea subiect de la Evaluare Naţională 2023, elevii de clasa a VIII-a au avut de scris o compunere, de minimum 150 de cuvinte, în care să o caracterizeze pe Lia, personajul din textul lui Ioan Slavici.
Varianta extrasă pentru examenul de Evaluare Naţională 2023 la limba română a fost cea cu numărul 4. Subiectele au fost sub formă de broșură cu 10 pagini, ultimele două fiind pagini goale, pentru rezolvarea cerințelor.
Broșurile au fost împărțite după ora 9:00, iar proba a durat până la ora 11:00.
La intrarea în sălile de examen, proaspeţii absolvenţi au fost nevoiţi să respecte câteva reguli, pentru a nu risca eliminarea din săli. Aceste reguli au fost stabilite de Ministerul Educației și publicate în metodologia pentru organizarea examenelor.
Media obținută de candidați la Evaluare Națională 2023 va fi singura care va conta pentru media de admitere la liceu în 2023.
Ce au avut de scris elevii la Evaluare Naţională 2023, la limba română
A.
1. Notează, din textul 2, (Deşertul pentru totdeauna) două cuvinte din câmpul lexical al fructelor.
2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informaţiile din textul 2.
Copiii de peste vale păzeau vitele
- a) în Piscul Cornii;
- b) pe Calea Secii;
- c) pe Calea Râului;
- d) pe Delături.
3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informaţiile din textul 2.
Octavian Paler a învăţat de la tatăl său
- a) să citească harta cerului;
- b) să ofere cadouri de sărbători;
- c) să pornească zilnic radioul;
- d) să scrie şi să citească poveşti.
4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informaţiile din textul 1.
Văduva era tristă, deoarece:
- a) câinii erau plini de scaieţi;
- b) fata ei era foarte săracă;
- c) nu dormea deloc noaptea;
- d) răsăreau flori în urma fetei.
5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunţ pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe informaţiile din cele două texte
Textul 1
- Văduva avea un singur copil A/F
- Florile se bucură de soarta fetei A/F
- Lia pleacă pe un drum pe care nu a mai călcat nimeni A/F
Textul 2
- În copilărie, Octavian Paler primea multe daruri când era în Lisa A/F
- Mama îi punea băiatului în traistă doar pâine şi slănină A/F
- Copiii aveau voie să coboare în sat după căderea serii A/F
6. Transcrie, din textul 1, două figuri de stil diferite, precizând felul acestora.
7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvenţă relevantă din fiecare text.
8. Crezi că este importantă respectarea regulilor? Motivează-ţi răspunsul în 50-100 de cuvinte, valorificând textul 2.
9. Asociază fragmentul din Limir Împărat de Ioan Slavici cu un alt text literar studiat la clasă sau cu o lectură suplimentară, prezentând, în 50-100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvenţă relevantă din fiecare text.
B.
1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect
Conţin hiat ambele cuvinte din seria:
- a) ducea – picior;
- b) greu – voioasă;
- c) oiţelor – tradiţiile;
- d) plouaţi – pâine.
2. Există doar cuvinte derivate în seria
- a) bogăţii – potecuţa;
- b) dealuri – dormeau;
- c) mărăcini – buruiană;
- d) totdeauna – orişicât.
3. Sensul secvenţei subliniate în fragment „şi mi se cuvine să-mi caut rost în lume” este
- a) a-şi învăţa lecţia pe dinafară;
- b) a scăpa de cearta cuiva;
- c) a certa puternic pe cineva;
- d) a-şi găsi un scop în viaţă;
4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect
Sunt omonime cuvinte subliniate în secvenţele din seria
- „când se deștepta din somn, văduva suspina” ; Din iaz a pescuit un somn.
- „legată cu ață într-un colț al șervețelului”; Am găsit cartea într-un colț al podului.
- „norocul în lumea largă se găsește” ; Unii cred că pisica neagră aduce ghinionul.
- „Oile alergară din toate părțile și se adunară” ; La semnal, toți fugiră spre ieșire.
5. Selectează, din secvenţa următoare, trei substantive comune aflate în cazuri diferite, precizând cazul în care se află fiecare
- „Văduva suspincă, căci atâta copil avea şi ea şi mult îi era dragă fata, […] norocul copilul său îl visa”
- „Mergi, îi zise dar, copila mea, şi nici spini, nici buruiană în calea ta să nu găseşti”
6. Alcătuiește un enunț, în care verbul „a face” să fie la modul imperativ, forma negativă, numărul singular (1) și un enunț asertiv, în care pronumele ea să fie complement prepozițional (2)
7.Transcrie prepozițiile subordonate din secvența: „Fiecare cunoștea ce sunet scoteau tălăngile de la vacile sale, după cum un violonist își poate recunoaște și pe întuneric vioara”, precizând felul acestora.
8. Completează enunțurile următoare cu formele corecte, reprezentând mesajul unei mame
Nu uitați…..(drag) mele fete, să aveți….(adjectiv pronominal demonstrativ de identitate) respect ca până acum și să nu uitați de părinți ….(vostru, adjectiv pronominal posesiv) …..(care, genitiv) sfaturi v-au îndrumat!
Mi-…… ( a dori, condițional-optativ, prezent, persoana I, singular) să vă împliniți visurile.
Cum se desfăşoară testarea la Evaluare Naţională pentru clasa a VIII-a în 2023
Potrivit metodologiei, elevii nu au voie să intre în sălile de examen cu ghiozdane, rucsacuri, poșete, sacoșe și alte astfel de obiecte. Acestea vor fi lăsate în spațiile de depozitare a obiectelor.
Elevilor care susţin examenul de Evaluare Naţională 2023 li se permite accesul în săli până la ora 8:30.
Probele la Evaluare Naţională 2023 pentru clasa a VIII-a încep la ora 9:00, moment în care, în fiecare sală, vor fi distribuite subiectele.
Timpul destinat rezolvării subiectelor la română de la Evaluare Naţională 2023 este de două ore din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev.
Media obținută de candidați la Evaluarea Națională 2023 va fi singura care va conta pentru media de admitere la liceu. Ministerul Educației a decis ca, începând de anul acesta, media claselor 5-8 să nu mai conteze la media de admitere la liceu.
Totodată, înregistrarea şi monitorizarea timpului de rezolvare a testelor de la Evaluare Naţională se fac de către administratorul de test.
Acesta asigură respectarea ordinii şi a liniştii în sala de clasă în timpul susţineri testelor de la Evaluare Naţională 2023.
La finalul timpului alocat testelor de la Evaluare Naţională, profesorul recuperează testele de la elevi, conform procedurilor menţionate în metodologie.