TikTok a reacţionat oficial, după ce Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a cerut Comisiei Europene să investigheze platforma, în urma rezultatului-surpriză din primul tur al alegerilor prezidenţiale, când Călin Georgescu a obţinut cel mai mare număr de voturi cu ajutorul unei campanii făcute „cu buget zero”.
CITEȘTE TOATĂ REVISTA VIVA DE OCTOMBRIE, GRATIS, AICI
Reprezentanţii TikTok au declarat că „nu s-a găsit nicio dovadă a unei operațiuni de ingerinţă străină pe platformă în ultimele săptămâni', în cazul primului tur al alegerilor prezidențiale din România.
Prima reacție TikTok de când a izbucnit scandalul legat de campania lui Călin Georgescu
TikTok are în țara noastră 9 milioane de utilizatori, iar la nivel mondial are 1,5 miliarde de utilizatori.
„Prin valorificarea tehnologiei avansate și colaborarea cu experți, ne menținem angajamentul de a crea un mediu demn de încredere pentru comunitatea noastră’, arată rețeaua socială chineză pentru Observator.
„Ca atare, între septembrie și această lună am eliminat peste 66.000 de conturi false, peste 7.000.000 de like-uri false, peste 10.000.000 de urmăritori falși. De asemenea, am prevenit 40.000.000 de like-uri false și am blocat crearea a peste 216.000 de conturi spam’, potrivit TikTok.
TikTok nu spune însă câți dintre followerii falși erau ai lui Călin Georgescu sau ai conturilor false care l-au promovat.
Spune însă că nu a identificat conturi false care să fi manipulat opinia pe rețea în favoarea lui Georgescu: „Nu am găsit nicio dovadă care să confirme afirmația privind 5.000 de conturi false, dar suntem dispuși să investigăm acest lucru’.
Afirmațiile vin în contextul în care vicepreședintele ANCOM Pavel Popescu a cerut suspendarea temporară a TikTok în România, până la terminarea investigațiilor privind alegerile.
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA), cât și Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și ANCOM – reglementatorul pieței de telecomunicații, au cerut Comisiei Europene să investigheze TikTok din cauza comportamentului companiei în timpul campaniei electorale.
TikTok spune că și pe alte platforme, respectiv Facebook, Instagram, X și YouTube, se află videoclipuri ce nu conțin codul de identificare.
Mesajul integral al TikTok
Platforma TikTok este acuzată că a avut un impact semnificativ asupra alegerilor prezidențiale din România 2024, primul tur, contribuind la crearea unui avantaj nedrept pentru un singur candidat, manipularea opiniei publice prin conținut nemarcat şi exploatarea tinerilor utilizatori, care reprezintă o parte majoritară a publicului TikTok (8,9 milioane de utilizatori în România).
Într-un răspuns pentru Observator, TikTok a transmis că nu au fost identificate dovezi ale ingerinţelor străine în procesul electoral din România.
„Suntem extrem de vigilenți în privinţa acţiunii actorilor care încearcă să utilizeze comportamente înșelătoare pentru a influența procesele civice și lucrăm pentru a identifica și elimina operațiunile de influență externă, raportând transparent aceste eforturi lunar.
Până în prezent, nu am găsit nicio dovadă a unei operațiuni de influență ascunsă pe platforma noastră legate de alegerile prezidențiale în curs din România, nici dovezi de influență externă. În raportul nostru din septembrie, am dezvăluit că am blocat o rețea care viza un public românesc, deși aceasta era separată și nu a jucat niciun rol în promovarea campaniei lui Călin Georgescu. Ghidul nostru interzice promovarea politică plătită, publicitatea politică și strângerea de fonduri de către politicieni și partide politice sau campaniile plătite cu influenceri, iar conturile care încalcă aceste reguli sunt eliminate.
Politica noastră privind reclamele politice include atât reclamele tradiționale plătite, cât și creatorii care primesc compensații pentru a sprijini sau a se opune unui candidat la o funcție publică. De asemenea, eliminăm conținutul care constituie publicitate nemarcată, pe baza cererilor bazate pe dovezi sau a informațiilor credibile obținute de la autoritățile de reglementare competente. Până în prezent, nu am primit o astfel de solicitare.
Contul lui Călin Georgescu este supus reglementărilor conturilor GPPPA, aceleași care se aplică tuturor candidaților din aceste alegeri. Protejăm integritatea alegerilor pe TikTok prevenind răspândirea conținutului dăunător, eliminând dezinformarea în parteneriat cu o entitate locală de tipul fact check – LeadStories – și conectând comunitatea noastră la informații de încredere, colaborând cu experți.
Ca parte a acestor eforturi, am lansat un Centru Electoral în aplicație în România, în noiembrie, în parteneriat cu Comisia Electorală, care promovează informații electorale de încredere. De asemenea, am lansat o campanie de alfabetizare digitală cu o organizație locală de încredere – Funky Citizens – pentru a sprijini comunitatea românească cu informații credibile, inclusiv despre cum să recunoască dezinformarea.
Permitem utilizatorilor TikTok să își exprime opiniile politice și sprijinul pentru candidații politici, iar aceștia o fac frecvent în alegerile din întreaga lume. Cu toate acestea, detectăm și eliminăm orice încercare care ar putea afecta integritatea platformei, fie prin răspândirea dezinformării, manipularea discursului public sau comportamente înșelătoare.
Utilizând tehnologii avansate și colaborând cu experți, rămânem dedicați creării unui mediu de încredere pentru comunitatea noastră. Astfel, între septembrie și această lună, am eliminat:
– peste 66.000 de conturi false,
– peste 7.000.000 de aprecieri false,
– peste 10.000.000 de urmăritori falși.
Am prevenit, de asemenea, 40.000.000 de aprecieri false și am blocat peste 216.000 de conturi spam de la crearea lor. Nu am găsit nicio dovadă care să confirme afirmația despre existența a 5.000 de conturi false, dar suntem dispuși să investigăm această acuzaţie.
Până în prezent, nu avem dovezi că o campanie coordonată a avut loc pe platforma noastră. Am primit trei cereri oficiale de la autoritățile române până acum, toate fiind tratate în timp util.
O plângere din 21 noiembrie a semnalat un număr de videoclipuri care ar fi încălcat o lege care impune candidaților/campaniilor să includă un identificator în materialele electorale pentru a ajuta autoritățile să urmărească cheltuielile electorale. Am luat măsuri în termen de 24 de ore, peste ceea ce era cerut de lege.
Este de remarcat faptul că o revizuire a altor platforme (X, IG, FB și YT) a arătat că niciun videoclip publicat acolo nu conținea identificatorul. Rămânem deschiși să colaborăm cu toate autoritățile relevante, atât la nivel european, cât și local. Sperăm că acest lucru clarifică situația„, este reacţia TikTok.