Tinerii răniţi de Vlad Pascu în accidentul de la 2 Mai au făcut reconstituirea drumului din noaptea tragediei. Cristina și Alex, căci despre ei este vorba, au acceptat să facă acest demers, după ce în rechizitoriu şi în sala de judecată s-a spus despre ei că „și ei sunt de vină' în accidentul mortal de pe 19 august 2023. Iată ce acuză doi experți celebri!
CITEȘTE TOATĂ REVISTA VIVA DE APRILIE, GRATIS, AICI!
În urma accidentului tragic de la 2 Mai, în care doi tineri și-au pierdut viața, procurorii și avocaţii lui Vlad Pascu le impută victimelor că nu au mers pe partea stângă a drumului. Potrivit spuselor Cristinei și lui Alex, doi dintre tinerii răniți, susțin însă că acest lucru era imposibil, reconstituind în premieră drumul pe care l-au făcut în acea noapte.
„Nu aveau nicio alternativă’, iar „responsabilul moral e autoritatea locală’, afirmă experţii consultaţi de Libertatea, după ce au văzut imaginile de la faţa locului.
Citește și: Andreea Bălan a căzut pe scenă, în timpul unui concert. Cum a depășit artista momentul / VIDEO
Tinerii răniţi de Vlad Pascu în accidentul de la 2 Mai au făcut reconstituirea drumului din noaptea tragediei
Anul trecut, în noaptea de 18/19 august, Vlad Pascu a provocat o adevărată tragedie. După ce s-a urcat drogat la volan, acesta a gonit mașina cu peste 100 km/h și a secerat un grup de tineri care se întorceau pe jos din Vama Veche în 2 Mai. Doi dintre ei, Roberta Dragomir, de 20 de ani, şi Sebi Olariu, de 21 de ani, s-au stins din viață, iar alți trei au fost răniți.
În rechizitoriul prin care Vlad Pascu, cel care a provocat accidentul din 2 Mai, a fost trimis în judecată pentru ucidere din culpă, procurorii de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Mangalia afirmă că „accidentul a fost cauzat de un cumul de factori’, iar pe lângă şofer, de vină sunt şi victimele, care „au creat o stare pasivă de pericol’, pentru că „se deplasau necorespunzător, pe partea dreaptă a acostamentului în direcţia de deplasare, contrar prevederilor art. 72 din OUG nr. 195/2002 (care obligă pietonii la deplasarea pe acostamentul din partea stângă a drumului, în direcţia de mers, în absenţa trotuarului)’.
Pentru a afla ce s-a întâmplat mai exact în noaptea respectivă, doi dintre tinerii răniți în accident, Cristina şi prietenul ei, Alex, au reconstituit ultima parte a drumului. Aceștia erau în grupul celor opt tineri care veniseră să petreacă pe litoral pentru câteva zile.
Ce au declarat Cristina și Alex, doi dintre tinerii răniți în accident
„Am ajuns pe 18 august, iar pe 21 trebuia să ne întoarcem acasă. Eram cazați la o vilă aflată la ieșirea din 2 Mai spre Vama Veche’, spune Cristina, scrie Libertatea.
Potrivit spuselor lor, în seara în care au ajuns la mare, au mers în Vama Veche ca să-și sărbătorească un coleg. În jurul orei 4:30, aceștia au plecat pe jos, îndreptându-se spre cazare. S-au deplasat pe partea dreaptă a șoselei, pe trotuarul ce leagă localitatea Vama Veche de 2 Mai. Tinerii susținut că nu au mers pe partea stângă a drumului, deoarece „era imposibil de mers. Nu era amenajat şi erau boscheţi înalţi, ieşiţi pe stradă’, explică cei doi tineri. „Am mers pe trotuar, pentru că toată lumea mergea pe aici, dus-întors. Ne-am întâlnit cu multe persoane în acea noapte, care mergeau în acelaşi sens cu noi’.
Inclusiv legislaţia invocată de procurori obligă pietonii „să se deplaseze numai pe trotuar’, şi doar în lipsa acestuia, „pe acostamentul din partea stângă a drumului, în direcția lor de mers’.
Tinerii au mers pe acel trotuar „vreo 50 de minute. Am mers încet, nu ne grăbea nimeni’, îşi amintesc cei doi tineri. Numai că, în apropiere de intrarea în 2 Mai, lângă gardul unei unităţi militare, trotuarul s-a sfârşit.
Doi experți auto critică autoritățile locale
Doi experți auto consultați de Libertatea au consultat imaginile de acolo și s-au arătat uimiți de modul brusc în care se termină trotuarul.
„De ce autorităţile locale n-au mai continuat acel trotuar?’, întreabă col.(r) Lucian Diniţă, fost şef al Poliţiei Rutiere. „Era în zona lor administrativă, pentru că limita unei localităţi e după ultima clădire, iar acolo era unitatea militară. Cum te opreşti cu un trotuar în câmp, aşa?’.
Titi Aur, campion la raliuri și expert în condusul defensiv, e de părere că tinerii au respectat legea, mergând pe trotuar. Dar, „practic, s-a terminat drumul pentru ei. De ce? Pentru că domeniul de siguranţă rutieră este al nimănui. Din acest punct de vedere, responsabil moral este autoritatea locală, gestionarul drumului’.
„Respectând legea, acolo unde se termină trotuarul, trebuia să fie semnalizată o trecere pentru pietoni’
După ce porțiunea de trotuar s-a terminat, tinerii ar fi trebuit să se deplaseze, conform legii, „pe acostamentul din partea stângă a drumului, în direcția lor de mers’, la fel cum susțin și procurorii în rechizitoriul lui Vlad Pascu. Dar, pentru a ajunge acolo, ei ar fi trebuit să traverseze un drum naţional, într-o curbă deosebit de periculoasă, printr-un loc nepermis.
„Traversarea drumului public de către pietoni se face numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localități, pe la colţul străzii’, conform OUG 195/2002 invocată în rechizitoriu.
Cei doi tineri, Cristina și Alex, susțin că n-au traversat șoseaua din motiv că „e linie continuă, nu există nicio trecere şi erau foarte multe maşini. N-aveam cum să traversăm, poate că şoferii nu ne vedeau, pentru că drumul nu e luminat şi era întuneric, nu era vizibilitate’.
„Respectând legea, acolo unde se termină trotuarul, trebuia să fie semnalizată o trecere pentru pietoni, ca ei să treacă pe partea cealaltă. Există? Nu există! Creează posibilitatea ca aceia care circulă normal, pe jos, să respecte legea! Dacă i-ai aruncat în neant, discutăm discuţii’, arată fostul şef al Poliţiei Rutiere, col.(r) Lucian Diniţă.
Titi Aur, despre accidentul din 2 Mai
De asemenea, Titi Aur spune că, odată ce tinerii „au ajuns la capătul trotuarului, orice ar fi făcut, mai puţin dacă se întorceau înapoi, încălcau legea. De ce? Pentru că, dacă au mers înainte, au încălcat legea, pentru că erau pe partea dreaptă a drumului, dacă treceau strada, încălcau legea. Dar cine răspunde pentru asta? Nu răspunde nimeni. Din punctul meu de vedere, ar trebui ca parte în proces să fie autoritatea locală care a lăsat această situaţie imposibilă’.
De aceeași părere e și col.(r) Lucian Diniţă, care declară că „autorităţile sunt vinovate 100%. Nu mai trebuie să mergem pe ideea că e de vină ală, că e de vină ăla. Bine, şoferul (Vlad Pascu – n.r.) e de vină, că puteai să-i pui şi gard, că intra în gard, da? Dar ideea e că, dacă autorităţile publice (îşi făceau treaba)… Şi sunt amenzi pentru autorităţile publice locale, pentru neîndeplinirea obligaţiilor, sunt clasa a 6-a de amenzi. Dar aţi văzut dumneavoastră să fie amendată vreo autoritate publică locală? Eu n-am văzut până acum’.
Cristina şi Alex au mai declarat că au considerat mult mai sigur să-şi continue drumul pe partea dreaptă a şoselei, având în vedere condițiile.
„Aici măcar e o porţiune de asfalt, dar pe partea cealaltă nu e nimic. Erau boscheţi. Iar locul nostru de cazare era fix pe această parte, chiar după unitatea militară. Dacă am fi trecut şoseaua, trebuia să o traversăm înapoi, tot neregulamentar… Ne-am fi pus şi mai rău viaţa în pericol, fiind şi noapte’, spun ei.
Fostul şef al Poliţiei Rutiere spune, așadar, că tinerii „nu puteau să facă nimic mai mult decât ceea ce au făcut. Hai să zicem că traversau pe partea cealaltă, conform legii. Această regulă este pentru ca pietonul să vadă când vine o maşină din faţă, să aibă percepţia. Ori ăsta (Vlad Pascu – n.r.), cum a intrat el în balans cu maşina, exista şi varianta să intre pe contrasens şi să-i ia de pe contrasens? Era exact acelaşi lucru. Dar li se adăuga lor, săracilor copii, că au traversat neregulamentar.’
Ce s-a întâmplat în noaptea tragediei
Apoi, din locul unde „s-a terminat drumul pentru ei’ şi până unde au fost loviți de maşina lui Vlad Pascu, tinerii au mai mers 66 de paşi.
„Eram unul în spatele celuilalt, pe porţiunea de asfalt care era între linia continuă şi bordură. Pe spaţiul verde era atunci foarte multă verdeaţă, boscheţi, nu se vedea nimic. La un moment dat’, spune Cristina, „am văzut că se apropie de noi, cu viteză, o lumină foarte puternică şi m-am trezit pe jos, fără să ştiu ce mi s-a întâmplat. Era linişte. Auzeam numai vocea prietenului meu care mă striga’.
În urma accidentului au murit doi tineri, iar alți trei au suferit răni. Până acum, însă, nimeni nu a fost tras la răspundere. În plus, trotuarul care porneşte din Vama Veche şi duce spre 2 Mai, dar se oprește, aparent, în câmp, a rămas la fel…
Un drum făcut cu fonduri europene
Acum 17 ani, în 2007, Consiliul Local al comunei Limanu, de care aparţin localităţile Vama Veche şi 2 Mai, a încheiat un contract cu Ministerul Dezvoltării, pentru finanţarea proiectului „Turism Transfrontalier pe bicicletă – pistă comună pentru pietoni și biciclete pe faleza Mării Negre, în zona 2 Mai – Vama Veche – frontieră’.
Valoarea estimată proiectului era de 487.629 de euro, mai exact 322.200 de euro din fonduri europene, 107.400 de euro de la bugetul de stat şi 58.029 de euro din bugetul comunei Limanu.
Proiectul inițial își propunea ca pista de biciclete şi cea pentru pietoni să aibă structuri separate, iar între ele să fie şi un mic scuar de protecţie. Lungimea totală a traseului era de 5.117 m, cât măsoară, de-a lungul şoselei DN39, distanţa 2 Mai – Vama Veche – frontieră. Doar că că pista trebuia să se facă de-a lungul falezei Mării Negre.
Startul lucrărilor a fost dat în februarie 2009, iar la câteva luni distanță s-a descoperit că, din cauza unor fisuri în sol, faleza s-ar putea prăbuşi. Așadar, s-a hotărât ca restul traseului să urce, prin Vama Veche, spre şoseaua DN39 şi apoi să meargă paralel cu ea.
Libertatea mai scrie că Direcţia de Drumuri şi Poduri a avizat modificarea proiectului, doar cu două condiţii: să fie montată o balustradă de protecţie şi să existe o distanţă minimă între drum şi şosea, de 2,4 m.
La momentul respectiv, „s-a renunţat la pista pietonală, întrucât spaţiile dintre proprietăţile riverane şi DN 39 nu permiteau construirea acesteia’, explica fostul primar din Limanu, Iustin Urdea, în faţa instanţei care l-a achitat, după ce a fost acuzat de DNA pentru fapte de corupţie legate de acest proiect.
Noul traseu a costat și mai mult, cu 25% mai mult decât se estimase. În septembrie 2009, a fost inaugurat ca pistă pentru biciclete, după cum scria presa locală.
Lucrarea ar fi fost recepţionată de o comisie de la Primăria Limanu, de față cu niște reprezentanţi de la Inspectoratul de Stat în Construcţii şi de la Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră pentru granița România-Bulgaria. „La faţa locului, a fost parcurs tot traseul pistei de biciclete, de la zona de graniţă până la intrarea în localitatea 2 Mai, constatându-se că lucrările au fost finalizate’, se menționează în procesul-verbal de recepţie.
Rămâne însă un mister cum de niciun oficial nu s-a întrebat de ce acel drum se termină brusc, la marginea câmpului și nici de ce, chiar pe mijlocul pistei de biciclete, se află stâlpi de electricitate…
Daniel Georgescu, primarul din Limanu, niciun răspuns pentru jurnaliști
Acum, traseul respectiv nu este nici semnalizat şi nici marcat ca fiind pistă pentru biciclete, după cum prevede OUG 195/2002, iar turiştii şi localnicii au mers pe el, dintotdeauna, ca pe trotuar.
„Pista de biciclete a fost foarte bine primită de turişti, fiind o cale separată şi izolată de pericolul de pe drumul naţional, evitându-se accidentele din sezonul estival, iar pentru încheierea acestui proiect am primit felicitări de la Comisia Europeană’, susține fostul primar din Limanu, la proces.
În prezent, Daniel Georgescu e primar în Limanu. După tragedia de anul trecut, din 2 Mai, spunea că aşteaptă „linia de finanţare’ a unui proiect realizat încă din 2020, pentru „extinderea trotuarului și iluminatul public de-a lungul drumului național care traversează localitatea 2 Mai și până la pista de biciclete, care începe imediat după Unitatea Militară şi uneşte 2 Mai cu Vama Veche.
„Avem inclusiv avizul Direcției Regionale de Drumuri Constanța și al Statului-Major al Armatei, dat fiind că trece prin fața unei foste unități militare’.
Nici acum însă, la 8 luni de la accident, lucrările de extindere a trotuarului nici măcar nu au început. Primarul Daniel Georgescu a declarat pentru jurnaliștii care l-au contactat la telefon că este „într-o discuţie, o şedinţă’ şi că oricum nu răspunde întrebărilor decât pe mail. Libertatea i-a trimis solicitarea de informații pe 26 aprilie, dar încă nu a primit niciun răspuns.
Sursă foto: Libertatea, Arhivă viva