Doar 1 din 5 români declară că are un cont de economii sau un depozit bancar și doar 1 din 4 își face un plan de cheltuieli amănunțit. BCR are în plan să schimbe această statistică dezvoltând programul gratuit de educație financiară pentru adulți „Școala de Bani, al cărui scop este acela de a ajuta oamenii să conștientizeze modul în care iau propriile decizii financiare. Profesorii de educație financiară sunt chiar angajații BCR.
Sub umbrela conceptului „Școala de Bani, BCR a lansat programul de educație financiară pentru adulți – clienți și nonclienți – în cadrul căruia angajați BCR, care devin profesori de educație financiară în urma unui training, organizează cursuri de acest tip în sucursale și la sediul companiilor lor. Menționarea termenului de „adulți nu este întâmplătoare. Există și alte instituții cu inițiativă în domeniul educației financiare, inclusiv BNR, dar majoritatea programelor derulate se adresează copiilor. În cazul unui subiect atât de sensibil în România ca disciplina financiară, se resimte o reticență în inițiativa de a educa adulții, de a le propune o reîntoarcere la școală.
Scopul cursurilor gratuite este conștientizarea modului în care oamenii iau deciziile financiare. Materialele de curs – curricula, caiete de lucru, ghid – au fost dezvoltate special pentru acest proiect și sunt bazate pe principii de educație financiară testate la nivel internațional. Ele sunt non-comerciale, nefăcând referire la niciun produs sau serviciu al băncii, iar BCR este prima organizație care lansează un proiect de educație financiară pentru adulți de o asemenea anvergură.
Până la finalul lui 2016, 350 de angajați BCR au devenit „profesori de educație financiară, lucrând în timpul atelierelor organizate anul trecut cu aproximativ 500 de persoane. Misiunea a fost aceea de a ajuta cursanții să conștientizeze modul în care iau propriile decizii financiare, cum își fac bugetul personal, cum își pot seta obiectivele de viață, în baza planificării resurselor, și cum pot lua decizii mai bune.
Statistica vine să susțină necesitatea unui program de educație financiară. BCR a realizat la finele anului trecut un studiu numit „Românii și educația financiară, potrivit căruia 42% dintre români se așteaptă ca educația de acest tip să fie oferită de bănci și specialiști în finanțe, în timp ce numai 18% cred că ar trebui să fie predată în școală și familie (13%). Conform aceluiași studiu, românii înțeleg prin educația financiară să împrumute bani numai atunci când sunt siguri că îi pot da înapoi (75%), să nu cheltuiască mai mult decât câștigă (66%), să își prioritizeze cheltuielile curente (61%). Totodată, sondajul mai arată că doar 1 din 5 români declară că are un cont de economii sau un depozit bancar și doar 1 din 4 își face un plan de cheltuieli amănunțit, în scris.
Studiul a fost lansat cu ocazia deschiderii Centrului de Dialog Financiar, un nou concept de sucursală, situat în plin centrul Capitalei, pe Bulevardul Bălcescu 27-33. Aici, BCR dezvoltă un nou model de comunicare cu clienții, mult mai apropiat, în care folosește mijloace de educație financiară. Banca a învățat că relația cu clienții înseamnă mai mult decât vânzarea unor produse bancare, că este nevoie să se implice într-un dialog deschis cu cei care calcă pragul băncii, chiar dacă aceștia sunt sau nu clienți BCR. Tot aici, în fiecare joi, după program, au loc cursuri de educație financiară pentru oricine vrea să învețe sau să perfecționeze noțiuni moderne de educație financiară.