Nimeni nu ştie cu ce talent au fost înzestrate, cert este că au din plin timp şi bani. Îşi permit să apară la toate evenimentele mondene, să poarte cele mai sofisticate ţinute şi să trăiască viaţa de lux la care aspiră publicul. Reality show-urile cu multe scandaluri şi persoanele faimoase din anturajul lor au reprezentat cheia succesului pentru aceste fete celebre pentru… nimic.
În Ungaria începutului de secol XX, trei fete creşteau într-o familie privilegiată. Magda, Zsa Zsa şi Eva erau blonde şi frumoase şi învăţaseră de la mama lor că cel mai nobil scop în viaţă este să se mărite cu bărbaţi bogaţi. Dar viaţa perfectă a fost întreruptă de invazia naziştilor din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Aplicând ceea ce a învăţat de la mama ei, Eva se căsătoreşte cu un doctor american, pleacă alături de el peste Ocean şi este urmată la scurt timp de Magda, Zsa Zsa şi mama lor, Jolie.
Ajung la Hollywood, unde speră să devină actriţe şi să îi farmece pe toţi cu şarmul lor. Fetele reuşesc să obţină câteva roluri secundare şi, cel mai important, cuceresc bărbaţi iluştri din societatea americană. Dintre toate, Zsa Zsa e cea mai norocoasă. Divorţată de primul soţ, devine soţia lui Conrad Hilton, fondatorul lanţului de hoteluri Hilton şi stră-străbunicul unei alte blonde frumoase, acum mai celebră decât oricare alt membru al familiei sale: Paris Hilton. După divorţul de Conrad, pentru Zsa Zsa urmează alţi şapte soţi, printre care şi actorul George Sanders, şi o viaţă plină de lux, petreceri şi apariţii în presă.
Factorul Zsa Zsa
Viaţa frumoasei unguroaice care a mizat mai puţin pe talentul său şi mai mult pe puterea de a atrage bărbaţi influenţi i-a inspirat pe analiştii fenomenului „faimos pentru că eşti faimos’. Factorul Zsa Zsa este termenul care descrie strategia adoptată de oameni care nu au niciun talent, nu ştiu să cânte, să joace, să danseze sau să picteze, dar devin celebri prin asociere cu cineva deja faimos. Paris Hilton, care acum apare în paginile tuturor revistelor despre celebrităţi, s-a bazat pe statutul de moştenitoare a imperiului Hilton pentru a-şi promova imaginea oricând, oriunde şi oricum.
A debutat cu un sex tape, a avut propriul reality-show, a încercat să facă modeling, să cânte şi să joace în filme, dar în final a demonstrat că nu ştie nimic, însă se pricepe de minune să fie, pur şi simplu, vedetă. De notorietatea lui Paris a profitat şi sora mai mică, Nicky Hilton, care a intrat în atenţia publicului pentru simplul fapt că poza alături de sora sa la toate evenimentele mondene. Nicky a încercat să ne arate că e bună de ceva şi a lansat o linie de genţi care a fost dată repede uitării, iar în final a rămas în conştiinţa publică doar pentru că e sora mai mică a moştenitoarei domnului Hilton.
La rândul ei, Nicole Richie a devenit o celebritate pentru simplul motiv că este fiica lui Lionel Richie. A ajuns apoi cea mai bună prietenă a lui Paris Hilton şi s-a căsătorit cu Joel Madden, solistul trupei pop punk Good Charlotte, cu care are şi un copil. Acum nu mai este cunoscută nici ca fiică a celebrului cântăreţ, nici ca prietena petrecăreaţă a lui Paris, ci drept soţia devotată a lui Madden. Ce talent are nu ştie nimeni, cert este că a reuşit întotdeauna să aibă în jurul ei oamenii potriviţi.
Factorul Zsa Zsa a ajutat-o la începutul carierei şi pe Sienna Miller, despre care ziarele au scris iniţial doar pentru că avea o relaţie cu Jude Law. Adevărata faimă a venit atunci când Law a înşelat-o cu bona copiilor săi. Pentru că scandalul vinde, şi Sienna a început să se vândă. De ajutor a fost şi relaţia cu actorul Balthazar Getty, care se pare că a vrut să îşi părăsească soţia pentru Miller. Spre deosebire de celelalte socialites, actriţa a dovedit că are într-adevăr talent şi, de la un punct, nu a mai trebuit să se mai bazeze pe notorietatea celor din jurul ei pentru a obţine roluri.
Voyeur, voyeur…
În urmă cu 50 de ani, Andy Warhol aduna în studioul său din New York, The Factory, intelectuali, celebrităţi şi socialites ai acelor vremuri. Printre ei şi o tânără ce provenea din adevărata aristocraţie americană, Edie Sedgwick. Warhol a plăcut-o pe tânăra socialite şi a conceput o serie de filme care să urmărească viaţa ei. „Poor Little Rich Girl’ o surprindea pe Edie dimineaţa, când se trezea, îşi făcea cafeaua, se machia sau vorbea la telefon. Pentru anii 60, filmul lui Warhol era o inovaţie, un proto-reality show urmărit doar în cercurile underground. Astăzi, conceptul de reality show a creat vedete care au ajuns să câştige milioane de dolari doar pentru că îşi trăiesc viaţa pe micul ecran, cu scandaluri, dezamă-giri şi iubiri.
Datorită acestui concept de televiziune, familia Kardashian a creat un imperiu financiar, în ciuda lipsei complete de talent. Pentru televiziuni, strategia e minunată. A transforma un nimeni în cineva e simplu, atâta vreme cât acel nimeni e gata să îşi expună cele mai intime momente din viaţă. În plus, e mai puţin costisitor să angajezi un nimeni decât o celebritate cu pretenţii financiare. Potrivit studiilor Nielsen, publicul celui mai popular reality show din America, „Keeping Up With the Kardashians’, e format din femei cu vârsta între 18 şi 34 de ani, singure, educate, fără copii şi cu slujbe de birou. Pentru acestea, faptul că nişte oameni fără un talent excep-ţional ajung vedete internaţionale în-seamnă că şi ele pot reuşi. Deşi singurul merit al surorilor Kardashian este că tatăl lor a fost avocatul lui O.J. Simpson, ele vând un vis: banii, luxul şi strălucirea vieţii mondene. Pentru Kim, cea mai cunoscută dintre surori, a fost nevoie doar de o emisiune tv, un sex tape şi un corp voluptos pentru a deveni o vedetă la fel de cunoscută precum iubitul său, Kanye West.
Reality show-urile au reprezentat rampa de lansare şi pentru tinerele care, deşi aveau bani cu nemiluita, nu se bucurau de faimă. Olivia Palermo, fiica unui bogat om de afaceri, acum o socialite nelipsită de la evenimente, a debutat ca protagonistă în producţia „The City’. După câteva încercări ca prezentatoare tv, fata cea mare a magnatului Formula 1, Bernie Ecclestone, a avut propriul reality show, „Tamara Ecclestone: Billion $$$ Girl’, iar Paris Hilton şi Nicole Richie s-au bucurat de glorie expunându-şi viaţa pe micul ecran în „The Simple Life’.
De la Astor la Hilton
Printr-o coincidenţă ciudată, domnia mediatică a lui Paris Hilton a început în aceeaşi perioadă în care se retrăgea din viaţa socială marea doamnă a New York-ului, Brooke Astor. Crescută în vremuri în care înalta societate însemna aristocraţia, iar socialites erau doar aspiranţii, Brooke era văduva lui Vincent Astor, descendent al primului multi-milionar din SUA, John Jacob Astor. O adevărată lady, a trăit pentru petreceri elitiste şi stima oamenilor din aceeaşi clasă socială. De cealaltă parte, Paris Hilton şi celelalte socialites ale mileniului III trăiesc pentru atenţia mediatică, un plus în materie de notorietate care aduce după sine uimitoare câştiguri materiale.
RALUCA TĂMAŞ
Foto HEPTA, NORTHPHOTO