Dupa un zbor linistit pana la Geneva, ne-am urcat cu totii intr-un autocar care urma sa ne duca la Montreux. Elvetia este exact ca in reclame: multa verdeata, case mai mari sau mai mici cu obloane care se deschid cochet lasand sa se vada perdele atent asezate, multe flori si multa, multa curatenie. Am vazut pana si marmota, desentata e drept pe un minibus care trasporta turistii pe faleza din Montreux. Dupa ce ne-am cazat la Grand Hotel Suisse-Majestic, am coborat pe faleza lacului Geneva, lasand in urma atractii comerciale ca United Colors of Beneton. Dincolo de faptul ca dupa 6 seara aproape niciun magazin nu mai e deschis, Elvetia nu e o destinatie de shopping. Pe de o parte preturile sunt mari pentru cei mai multi dintre europeni, iar pe de alta e pacat sa te inchizi in magazine cand sunt atat de multe lucruri de vazut.
Vevey si Orbe
Prima zi a debutat in forta. Acelasi autocar din ziua precedenta ne-a transportat din Montreux in Vevey, unde urma sa vizitam sediul central al Nestlé. Cladirea arata exact ca si sediul Comisiei Europene din Bruxeles, arhitectul fiind acelasi. Aici am aflat despre Henry Nestlé care, in 1866 a inceput o afacere cu lapte praf chiar in Vevey. Ulterior brandul s a dezvoltat si cuprinde acum si alte produse: cereale, inghetata, apa, produse specializate (pentru sportivi, de exemplu, Power Bar – de care Michael Phelps s-a aratat foarte multumit), hrana pentru animale, „secretul gustului' (Maggi), produse de lux (Nespresso, San Pelegrino), dar si cafea, sau mai exact cafeaua solubila NESCAF‰. Interesant a fost sa descoperim ca gusturile difera (si poate tocmai de aceea nu se discuta), adica, in functie de asezarea geografica, de cultura etc, fiecarei tari ii corespunde un anumit pattern.
Asta inseamna ca in Thailanda, de pilda, Nestlé a creat o cafea cu o alta aroma decat cea din Romania. Despre asta am aflat mai multe la Orbe, acolo unde este unul dintre Centrele Nestlé de Tehnologie a Produsului. Aici am imbracat halate albe si am mers prin diverse laboratoare, unde ni s-au explicat toate etapele de creare a cafelei solubile si chiar am luat parte noi insine la un experiment. Am incercat trei cafele diferite, iar in final am constatat ca cei mai multi dintre noi au preferat acelasi gust. Asta ca sa intelegem ca, intr-adevar, cafeaua care ne place noua este diferita de cea care se vinde foarte bine in alta parte a lumii. La sfarsitul vizitei, a urmat o scurta sesiune de intrebari si raspunsuri, in care am aflat cel mai interesant aspect despre cafeaua solubila NESCAF‰: e 100% naturala.
Dupa atata „munca' de laborator, seara ne-am relaxat cu o plimbare cu vaporasul pe lacul Geneva, astfel ca am admirat atat malul elvetian (Montreux, Vevey), cat si alpii francezi.
Lausanne
La 7 dimineata, everybody up! Toata lumea era pregatita pentru vizita la Nestlé Research Centre din Lausanne, unde am aflat despre anumite proprietati ale cafelei despre care nu se stiu foarte multe. De pilda, cafeaua poate ajuta prevenirea unor boli precum diabetul, afectiunile osoase, Alzheimer, diverse alergii, toate acestea in afara de calitatile de stimulent fizic si mentale pe care le cunoastem.
Concluzii
O ceasca zilnica de NESCAF‰ (sau 2-3, in functie de cantitatea de cofeina/ceasca) va ajuta mai mult decat v-ati fi imaginat vreodata. Efectul este atat imediat (stim cu totii ca este un stimulent foarte eficient), cat si pe termen lung, ajutand la prevenirea unor boli destul de severe. In final, doar un indemn: go Switzerland, go NESCAF‰!