Ce drepturi ai dacă zborul tău are întârziere, se anulează sau se amână? Compania de la care ai achiziționat biletul de avion trebuie să-ți ofere despăgubiri. Drepturile pasagerilor în transportul aerian sunt stipulate în Regulamentul European. Iar tu, în calitate de cetățean al UE, trebuie să știi ce drepturi ai dacă zborul tău are întârziere.
Ce drepturi ai dacă zborul tău are întârziere mare? E firesc să te întrebi, mai ales în zilele noastre. Aeroporturile sunt pline de pasageri nemulțumiți din cauza neregulilor. Și mulți nu știu că pot pretinde despăgubiri companiilor aeriene. De aceea, e important să te informezi înainte cu privire la ce drepturi ai dacă zborul tău are întârziere mare și ce trebuie să primești în schimb.
Ce drepturi ai dacă zborul tău are întârziere mare
În primul rând, trebuie să știi că dacă zborul tău are o întârzire de cel puțin trei ore, ai dreptul la despăgubiri de până la 600 euro. Sumele diferă de la caz la caz. Totuși, din diferite motive, orice zbor, operat de orice companie aeriană și pe orice aeroport din lume poate întârzia.
Un zbor este considerat întârziat dacă plecarea este cu minim 15 minute mai târziu decât ora de plecare programată inițial. Pasagerul devine eligibil pentru despăgubiri dacă zborul ajunge la destinația sa finală cu cel puțin 3 ore mai târziu decât ora planificată inițial.
Diferența dintre zborurile întârziate și cele anulate este ușor de înțeles. Un zbor este considerat întârziat dacă este operat mai târziu, dar sub același număr de zbor ca și cel programat inițial. Dacă numărul zborului este modificat, zborul original este considerat anulat.
Pasagerii care călătoresc în interiorul Uniunii Europene sau către UE sunt protejați prin Regulamentul European al CE 261/2004. Acesta arată clar ce drepturi ai dacă zborul tău are întârziere mare. Și protejează drepturile pasagerilor și disciplinează traficul aerian. Astfel, o întârziere de peste 3 ore la destinația finală dă dreptul pasagerilor la despăgubiri de până la 600 euro.
Important de știut este că se pot solicita despăgubiri până la 6 ani de la data călătoriei. Dar depinde de țara implicată în itinerariu. Fiecare țară stabilește un termen limită intern. Toate cele 27 de țări ale UE respectă Regulamentul European. Și li se alătură Irlanda, Norvegia, Elveția, Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica, Reunion, Mayotte, Saint Martin, Azore, Madeira, Insulele Canare.
Când nu primești despăgubiri
Despăgubirea nu este oferită în următoarele cazuri:
- Sosirea la destinație cu o întârziere mai mică de 3 ore
- Zborul este operat de companii aeriene non-europene cu plecări din țări non-europene
- Zborul este operat de companiile aeriene europene cu plecare și sosire în afara UE.
Ca și în cazul anulărilor, motivul întârzierii contează. De altfel, este un factor foarte important pentru a determina dacă sunteți eligibil pentru despăgubiri sau nu. Dacă motivul nu depinde de compania aeriană, nu va fi acordată compensația.
Valoarea compensației poate varia de la 250 la 600 de euro. Acest lucru este direct dependent de distanța dintre aeroportul de plecare și de sosire.
Spre exemplu, dacă zborul a întârziat cu mai mult de 3 ore, dar pe o distanță mai mică de 1500 km, pasagerul are dreptul la o compensație de 250 euro. Un zbor întârziat peste 4 ore, pe o distanță de peste 3500 km beneficiază de compensația maximă de 600 euro. Iar când zborul întârzie mai mult de 5 ore, se poate solicita rambursarea integrală.
În timp ce Uniunea Europeană reglementează clar încălcarea programului de zbor, în alte țări nu este atât de simplu. Depinde de politicile interne ale companiilor aeriene. Sau există și acolo reguli simple.
Spre exemplu, în SUA, compensația este oferită în funcție de condițiile de transport ale fiecărui operator. Or, EC261 / 2004 nu se aplică încălcărilor zborurilor interne din SUA. În acest caz, se face uz de Convenția de la Montreal. Aceasta acoperă daunele sau pierderile rezultate din întârzieri sau anulări ale zborului.
Pe de altă parte, China nu are nicio reglementare. Dar, pentru zborurile interne, doar unele companii aeriene oferă despăgubiri de la 200 la 800 RMB. Unele companii aeriene compensează doar întârzierile de peste 8 ore. În Africa, fiecare companie aeriană își urmează propria politică internă.
Drept urmare, regulemantul european este cel mai bine articulat și se extinde asupra multor destinații. Din fericire, știind ce drepturi ai dacă zborul tău are întârziere sau e anulat, te poți proteja, în calitate de pasager aerian.
De reținut că, indiferent de motivul anulării, dacă compania aeriană informează pasagerii cu cel puțin 14 zile înainte de plecare, aceasta nu va plăti despăgubiri. Notificările trimise cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare oferă pasagerilor dreptul de a solicita despăgubiri.
Ce trebuie să faci ca să beneficiezi de compensații
Știind ce drepturi ai dacă zborul tău are întârziere, e important să afli și cum poți beneficia de eventualele compensații. Asta în cazul în care ești pasager al unui zbor în Uniunea Europeană. Și iată ce ai de făcut, dacă zborul este întârziat sau amânat:
Biletul, cartea de îmbarcare, documente de călătorie
Va trebui să prezinți orice document de călătorie care conține codul de rezervare. Acest număr este alocat rezervării zborului de către compania aeriană. Este un cod format din șase caractere, ce pot include atât litere cât și cifre.
Solicită motivul care a cauzat întârzierea / amânarea zborului
Cu cât este motivul mai specific, cu atât ai mai multe șanse de a obține despăgubiri. Când compania aeriană justifică întârzirea sau amânarea zborului prin „circumstanțe operaționale’ sau „deficiențe în siguranța zborului’, cere detalii. Și asta pentru că motivul întârzierii este crucial pentru a decide vinovăţia companiei aeriene. Mai ales când vrei să depui o reclamație pentru a obţine compensaţii.
Notează ora când ai ajuns la destinație
Poți chiar să fotografiezi sau să filmezi momentul. Pentru că ora sosirii nu înseamnă ora la care roțile avionului ating pista de aterizare. Este ora la care avionul se află la poarta de debarcare și ușile sunt deschise. Dacă întârzierea este mai mare de 3 ore, ai dreptul la despăgubire pentru întârziere de zbor.
Solicită fără jenă companiei aeriene alimente și apă sau răcoritoare
Dacăești obligat să așteptați în aeroport mai mult decât este planificat, compania aeriană trebuie să ofere mâncare și băuturi răcoritoare sau contravaloarea acestora pe timpul așteptării. Nu este doar semn de amabilitate, ci o necesitate. În plus, compania are obligația de a-ți oferi accesul la două SMS-uri sau la două e-mail-uri, dacă ești blocat pe aeroport mai mult de două ore.
Nu semna nimic și nu accepta orice ofertă!
Orice document semnat poate anula ce drepturi ai dacă zborul tău are întârziere mare. Așadar, e bine să nu accepți sub semnătură vouchere de călătorie sau alte gratuități. Pot fi tentante pe moment, dar îți pot anula dreptul la orice altă compensare.
Alege să aștepți sau să renunți
Dacă întârzierea este de peste 5 ore, ai posibilitatea de a alege ce faci. Dacă nu vrei să continui călătoria, poți solicita rambursarea valorii biletului. Și poți primi un alt bilet pentru un zbor retur către punctul de plecare, fără nici un cost suplimentar.
Solicită cameră la hotel
Cmpania aerienă trebuie să îți ofere o cameră de hotel. Asta dacă ești pus în situația de a aștepta peste noapte zborul alternativ. Compania aeriană trebuie să acopere costurile necesare pentru cazare precum și transportul la și de la aeroport, dacă este necesar.
Păstrați toate chitanțele!
Mai ales atunci când zborul întârziat creează costuri adiţionale. Așa că e bine să păstrezi toate chitanțele din timpul călătoriei. Poate fi vorba despre pierderea unei rezervări deja plătite, hotel, mașină închiriată sau alte costuri neașteptate. Pasagerii zborurilor internaționale – chiar și în cadrul UE – își pot recupera costurile cauzate de întârzierea zborului.
Ce ai de făcut în cazul unui zbor întârziat în SUA
Pe lângă pașii deja menționați mai sus, în cazul în care avionul nu decolează la timp, în interiorul Statelor Unite, trebuie să:
-soliciți alimente, apă și pauze de toaletă, în cazul întârzierilor pe pista de decolare. Dacă zborul întârzie în timp ce ești deja la bordul avionului, compania aeriană trebuie să pună la dispoziție aceste drepturi în decurs de 2 ore. După 3 ore (4 ore pentru zboruri internaționale), trebuie să permită debarcarea. Dar numai dacă nu există un motiv întemeiat pentru a nu se debarca.
-negociezi cu compania aeriană compensația pentru inconvenientele suferite.
Când se aplică ce drepturi ai dacă zborul tău are întârziere
Drepturile pasagerilor în transportul aerian, prevăzute de UE, se aplică:
- Dacă zborul este efectuat pe teritoriul UE (indiferent dacă este operat de o companie din UE sau din afara UE)
- Dacă aterizați pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE
- Dacă decolați de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE
- Dacă nu ați primit deja anumite compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor în baza legislației relevante a unei țări din afara UE.
Începând cu 1 ianuarie 2021, normele UE privind drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian nu se aplică în cazurile de refuz la îmbarcare, anulare sau întârziere a zborurilor din Regatul Unit către UE. Asta dacă zborul este operat de un transportator din Regatul Unit sau de un alt transportator din afara UE. Și chiar dacă ați rezervat zborul înainte de această dată. Cu toate acestea, normele UE continuă să se aplice și după 1 ianuarie 2021. Dacă zborul din Regatul Unit către UE este operat de un transportator din UE. Dar cu excepția cazului în care ai primit deja compensații în temeiul legislației Regatului Unit.
UE înseamnă, în acest context, cele 27 de state membre, inclusiv Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Antilele Franceze), Azore, Madeira și Insulele Canare (dar nu și Insulele Feroe). Normele UE se aplică, de asemenea, zborurilor către și dinspre Islanda, Norvegia și Elveția.
Zborul de plecare și zborul de întoarcere sunt întotdeauna considerate zboruri separate. Chiar dacă sunt părți ale aceleiași rezervări. În unele cazuri, compania care operează zborul ar putea să nu fie cea de la care a fost achiziționat biletul. În caz de probleme, doar compania care operează zborul poate fi trasă la răspundere.
În cazul în care o companie aeriană închiriază o aeronavă cu tot cu echipaj de la o altă companie aeriană, responsabilitatea pentru zbor îi revine companiei care închiriază aeronava. Și asta în temeiul legislației UE, Regulamentul 261/2004.
Sursa foto: 123rf.com
Alte surse: TroubleFlight.com, europa.eu, AirHelp.com