Ce este RedNote, rețeaua socială chineză care face furori în SUA

.

Rețelele de socializare apar ca ciupercile după ploaie. Fiecare se pretinde mai interesantă și mai eficientă decât celelalte. Iar odată cu isteria creată în SUA de interzicerea TikTok, REDnote a intrat în centrul atenției „internauților'. Sute de milioane de utilizatori din întreaga lume o accesează. Așa că merită să știi și tu ce este RedNote, rețeaua socială chineză care face furori în SUA.

Imediat ce Curtea Supremă de Justiție a Statelor Unite ale Americii a pus sub semnul întrebării viitorul TikTok-ului în această țară, un număr mare de americani au reacționat neașteptat. Și au ales alternativa Xiaohongshu, o altă aplicație de socializare, extrem de populară în China. Iar asta a dus la o conexiune fără precedent între cele două popoare. Utilizatorii americani au numit-o RedNote, dat fiind că, în traducere în limba engleză, Xiaohongshu înseamnă „Little Red Book’ (Micuța agendă roșie).


Ce este RedNote

Fondată în 2013, Xiaohongshu sau cea ce este RedNote reprezintă una dintre cele mai importante platforme chinezești, cu peste 300 de milioane de utilizatori, potrivit firmei de sondaje, Qian Gua. În general, este descrisă drept „Instagramul chinezesc’, fiind o replică a celebrei deja rețele de socializare. A căpătat popularitate pentru conținutul dedicat călătoriilor, machiajului și modei. Dat fiind că se adresa preponderent populației chineze, nu depășise granițele regiunilor vorbitoare de chineză până la un moment dat.

Așadar, RedNote a devenit o platformă uriașă de social media și de comerț electronic. În 2020, avea peste 450 de milioane de utilizatori înregistrați. Dintre aceștia, numărul celor activi lunar depășea 121 milioane. În urma isteriei create de posibilitaea interzicerii TikTok în SUA, utilizatorii americani care au migrat către RedNote s-au intitulat „TikTok refugee’ (refugiați din TikTok). Ba chiar mulți dintre ei consideră RedNote ca fiind mult mai bună decât TikTok.


În plus, și-au anunțat „gazdele’ chineze că vor să fie „oaspeți cuviincioși’, care să comunice cu ele prin respect. Astfel, s-a creat o comunitate unită, departe de înverșunarea politică, dornică să se distreze și să păstreze relații de prietenie. Iar chinezii s-au arătat foarte primitori și dornici de interacțiune.

Se pare că 70% dintre utilizatorii platformei sunt născuți după 1990 și tot același procent este reprezentat de femei. Aplicația permite utilizatorilor să posteze, să descopere și să partajeze recenzii despre produse, cel mai frecvent legate de frumusețe și sănătate. Se publică și recenzii despre destinații de călătorii și agrement. REDnote operează și RED Mall, care vinde produse internaționale utilizatorilor chinezi.


Cu ce este RedNote diferită de TikTok

În primul rând, trebuie menționat faptul că RedNote nu a fost concepută pentru utilizatorii nevorbitori de chineză. Pe de altă parte, TikTok nu este deloc utilizată în China. De altfel, numele aplicației, Xiaohongshu, este o ironie la adresa cărții roșii cu citate aparținând fostului părinte al comunismului chinez, Mao Zedong.

Una dintre trăsăturile de bază ale aplicației este algoritmul conținutului, care se concentrează mai degrabă pe interesele utilizatorilor decât pe cele ale celor pe care aceștia îi urmăresc. Astfel, se consideră că se lasă loc pentru mai mult conținut original. Și se reduce preponderența influencer-ilor puternici.


Compania aflată în spatele aplicației RedNote este Xingin Information Technology. A fost înființatî de Charlwin Mao și Miranda Qu și are sediul în Shanghai. Pe de altă parte, TikTok îi aparține companiei chineze de internet ByteDance și a fost concepută pentru un public țintă la nivel global. TikTok nu este accesibilă în China, unde rulează o aplicație asemănătoare, Douyin, dedicată publicului local.

RedNote este foarte populară printre tinerii vorbitori de mandarină. Și a luat amploare în timpul pandemiei de coronavirus. Aceasta le permite utilizatorilor să partajeze clipuri video, să posteze fotografii, să facă postări text şi să acceseze inclusiv o serie de funcţii de cumpărături. Interfaţa este diferită de cea a TikTok prin faptul că un videoclip nu începe să fie redat imediat după deschiderea aplicaţiei. Iar utilizatorii trebuie să se conecteze pentru a începe să o folosească.


Cum și de ce a iscat RedNote controverse

Ceea ce este RedNote a început, în 2013, ca ghid turistic online pentru cumpărătorii chinezi. Și le oferea o platformă pentru a putea împărtăși opinii și experiențe la cumpărături cu ceilalți utilizatori.

Scurt istoric

În octombrie 2014, fondatorii au început să se concentreze pe conectarea consumatorilor chinezi cu retailerii globali. Și au creat propria platformă transfrontalieră de comerț electronic. Astfel, consumatorii chinezi puteau cumpăra produse din străinătate și puteau comanda direct. Drept urmare, în 2015, au fost înființate depozite în Shenzhen, Guangdong și Zhengzhou, Henan.


Până în mai 2017, RedNote avea peste 50 de milioane de utilizatori, cu vânzări de aproape 10 miliarde CN¥. Și era una dintre cele mai mari platforme comunitare de comerț electronic din lume. Pe 6 iunie 2017, s-a organizat un festival de cumpărături pentru a sărbători cea de-a patra aniversare. Și asta pentru că veniturile din vânzări au depășit 100 de milioane de CN¥ în numai 2 ore. Iar aplicația a ajuns pe primul loc în iOS App Store în categoria „Cumpărături’ în acea zi.


În 2018, RedNote a început să atragă tot mai mulți utilizatori din străinătate. Dar a și început să întâmpine probleme referitoare la reglementări. Astfel, activitatea comercială a fost suspendată. Dar, cum conținutul era bazat pe modă și frumusețe, marea masă a utilizatorilor era de sex feminin, formată din femei bogate, din mediul urban. Și se folosea și ca alternativă la Instagram, blocat în China.

Drept urmare, compania a ajustat strategia, așa încât să atragă și bărbați utilizatori. În 2021, a anunțat că va promova conținutul utilizatorilor de sex masculin. A crescut și publicitatea în spațiile online dedicate bărbaților.

De ce a iscat controverse RedNote

Potrivit unui raport Bloomberg din iulie, aceasta a inclus solicitarea tuturor companiilor care dețin mai mult de 1 milion de date despre utilizatori să trimită o evaluare a securității cibernetice. Iar acesta a fost unul dintre motivele suspendării listării a ceea ce este RedNote în Statele Unite ale Americii. În decembrie 2022, guvernul din Taiwan a interzis angajaților din sectorul public să folosească RedNote pe dispozitive oficiale din cauza preocupărilor de securitate națională.

În toamna lui 2021, compania a primit critici pentru permisiunea fotografiilor prelucrate puternic, stilizate și a imaginilor perfect capturate. Platforma a emis o declarație prin care recunoștea că influencerii călători postau fotografii „excesiv de înfrumusețate’ ale locurilor pitorești. Și și-a cerut scuze pentru că „bloggerii nu și-au etichetat în mod clar lucrările drept fotografii creative, oamenii le-au interpretat ca parte a ghidurilor de călătorie. Utilizatorii care au vizitat locațiile au fost dezamăgiți de diferențele dintre așteptările lor și realitate’.

Ca răspuns la pierderea încrederii publicului în autenticitatea conținutului găzduit pe platforma sa, RedNote a format o echipă dedicată pentru a identifica și elimina conținutul fraudulos. A fost implementat și un sistem care utilizează algoritmi și verificări umane pentru a bloca conținutul falsificat. De atunci, platforma a interzis 81 de mărci și comercianți, a șters 172.600 de recenzii false și a dezactivat 53.600 de conturi, potrivit companiei.

La începutul anului 2022, RedNote a primit o amendă de 300.000 yeni de la autoritățile locale din Shanghai pentru că nu a eliminat conținutul care a fost considerat dăunător minorilor. Și se referea la o încălcare a legii securității cibernetice care garantează protecția minorilor. Asta pentru că au fost folosite fete îmbrăcate sumar pentru reclame la lenjerie intimă.

Ce se întâmplă pe RedNote

Aplicaţia are o interfaţă care combină Instagram şi TikTok şi este folosită lunar de aproximativ 300 de milioane de persoane. Acesta permite utilizatorilor, în majoritate femei tinere din mediul urban, să facă schimb de sfaturi privind stilul de viaţă, de la întâlniri, la modă. În comunitatea reprezentată de ceea ce este RedNote, utilizatorii își pot împărtăși viața prin filmulețe, experiențe de cumpărături și conținut creativ.

Utilizatorii pot fi bloggeri. Conținutul lor poate acoperi frumusețe, modă, mâncare, călătorii, divertisment, fitness, educație și multe altele. Caracteristicile sociale ale platformei constau în descoperirea de noi mărci comerciale, de produse și idei. Platforma include, de asemenea, o interfață de cumpărături în aplicație pentru ca utilizatorii să răsfoiască, să caute și să cumpere produse.

Sursa foto: Shutterstock

Alte surse: CNN, wikipedia.org, zf.ro,

Citește și Ce e metoda „6 la 1′ prin care poți să faci economie la cumpărături