Peste 150.000 de candidați aplică lunar pe eJobs.ro, numărul lor înregistrând creșteri constante în ultimele 6 luni, de când piața muncii s-a schimbat complet. Spre deosebire de anii trecuți, când angajatorii erau cei nevoiți să facă o serie de compromisuri pentru a atrage cât mai mulți candidați relevanți, acum cei care își caută un loc de muncă sunt puși în fața unor concesii pe care, până nu demult, nici măcar nu le-ar fi luat în calcul.
Astfel, cel
mai recent studiu derulat de eJobs România, în rândul candidaților care au
încercat să se angajeze din martie și până acum, arată că principalul compromis
pe care l-au făcut cei care și-au schimbat jobul a fost să accepte o ofertă
salarială mai mică decât ar fi acceptat în mod normal. 34% dintre respondenți
spun că s-au angajat pe o poziție sub nivelul lor de experiență și pregătire,
în timp ce aproape un sfert au declarat că nu au fost dispuși să facă niciun
compromis, chiar dacă asta înseamnă că va dura mai mult până când se vor
angaja. Dintre aceștia, cei
mai mulți fac parte din categoriile de vârstă 18-24 de ani și 45+.
‘Oamenii încep să dea dovadă de tot mai multă flexibilitate, cel puțin temporar, pentru că au o serie de obligații care nu le permit să stea prea mult timp fără job. Spre exemplu, românii erau, până acum, destul de refractari când venea vorba de a se reloca într-un alt oraș, însă acum trec și peste acest obstacol, așa cum ne arată rezultatele studiului. Acceptarea unui job part time sau mutarea într-o altă țară sunt alte două concesii pe care candidații le-au făcut în ultima jumătate de an pentru a putea să se angajeze. Nu trebuie să uităm însă că aceste schimbări de pe piața muncii sunt ciclice și vom reveni, poate chiar mai curând decât de așteptăm, la realitatea pe care o știam înainte de declanșarea pandemiei. Iar atunci raportul de forțe candidați-angajatori se va inversa din nou’, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.
Pentru cei
care nu au reușit să se angajeze anul acesta, cel mai greu a fost faptul că,
după aplicare, compania angajatoare nu le-a oferit niciun feedback. ‘Au
resimțit acest lucru chiar mai acut decât scăderea numărului de joburi
disponibile în piață, lucru la care recunosc că nu ne așteptam. O bună parte
dintre candidați înțelege că acum lupta se dă pentru joburi, nu pentru
aplicanți și, prin urmare, sunt conștienți că e posibil să dureze mai mult până
să primească un răspuns. Din păcate, în multe cazuri, acest răspuns nu mai vine
deloc, iar asta s-a transformat într-un motiv uriaș de nemulțumire și chiar
într-o ștampilă pe care candidații o vor pune pe termen lung acelor angajatori
care nu le-au dat feedback. 50% dintre cei care au participat la acest studiu
se plâng de faptul că nu au primit niciun răspuns de la compania angajatoare
după ce au aplicat’, explică Bogdan Badea. Faptul că nu au găsit suficiente joburi potrivite profilului lor sau în
orașul în care locuiesc, numărul prea mic de joburi part-time sau remote sunt
alte obstacole de care s-au lovit candidații anul acesta.
Chiar și cei
care nu au renunțat la așteptările pe care le aveau și au decis să amâne angajarea până când va apărea jobul potrivit sunt conștienți că vor trebui, la
rândul lor, să facă o serie de concesii în perioada imediat următoare, dacă nu
vor reuși să se angajeze. Cei mai mulți (44%) spun că, dacă nu vor avea de
ales, cel mai probabil, vor accepta un job sub nivelul lor de experiență și
pregătire, în timp ce 43% declară că se vor angaja pe un salariu mai mic decât
aveau anterior. Mutarea în alt oraș, în altă țară, un job part
time sau reconversia profesională sunt
alte schimbări pe care candidații le iau în calcul în cazul în care nu se vor
angaja nici în următoarele 2-3 luni.
‘Viața
profesională a devenit un subiect care îi preocupă mai mult decât oricând pe
români. Cei care au un job ok nu se gândesc la o schimbare în viitorul apropiat,
iar cei care au rămas fără loc de muncă încearcă să nu piardă nicio
oportunitate și să devină cât mai atrăgători în ochii angajatorilor. Întrebați
cum s-a schimbat comportamentul lor în această perioadă, aproape 70% ne-au spus
că urmăresc mai des site-urile de recrutare online, discută cu prietenii despre
joburile noi în piață, și-au actualizat CV-ul, citesc mai mult despre ce se
întâmplă pe piața muncii, caută articole și ghiduri despre cum se pot pune mai
bine în valoare în fața recrutorilor sau se pregătesc temeinic pentru
interviurile de angajare’, spune Bogdan Badea.
În ceea ce
privește schimbările pozitive pe care le-a adus totuși această perioadă, 21%
menționează că, deși si-au pierdut vechiul loc de muncă, au reușit să-și
găsească un job care le place mai mult, 12% spun că au făcut cursuri de
reconversie profesională și acum au mai multe opțiuni de angajare, 8% au prins
curajul necesar pentru a-și deschide propria afacere și tot la fel de mulți au
decis să plece în afara țării. Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre
respondenți spun că ultima jumătate de an nu a adus nicio schimbare pozitivă în
viața lor.
Studiul a fost
realizat în perioada 14-26 octombrie, pe un eșantion de 900 de respondenți.
În acest moment, peste 25.000 de locuri de muncă pentru Romania și străinătate sunt disponibile pe www.ejobs.ro.
Despre eJobs
Lansată în 1999, eJobs
este prima platformă de recrutare din România și liderul pieței locale de
profil. Începând cu anul 2012, este parte a grupului Ringier AG, compania
internațională de media localizată în Zurich, Elveția. eJobs.ro le oferă
clienților săi cea mai relevantă bază de candidați, pe care o pune la
dispoziție prin metode eficiente, utilizând canale de media personale și
cunoștințe avansate de Performance Marketing și campanii de Employer Branding,
precum și tactici de optimizare a rezultatelor de recrutare. Cele peste 4
milioane de CV-uri și cele peste 1,3 milioane de aplicări lunare constituie cea
mai mare bază de candidați activi din România. Mai mult de 2 milioane de
utilizatori unici folosesc în fiecare lună serviciile platformei eJobs.ro,
iar zilnic sunt actualizate 7.000 de CV-uri.