Măsurarea performanței și a rezultatelor este un pas peste care mulți antreprenori decid să sară sau căruia nu îi acordă suficientă importanță. Totuși, aceasta are o relevanță pe care se pune din ce în ce mai des accentul, mai ales de către specialiștii din cadrul agențiilor de marketing digital care oferă servicii SEO profesionale, așa cum este și Limitless.ro.
Doar prin măsurarea performanței pot fi îmbunătățite constant campaniile, se pot observa strategiile care funcționează și care sunt strategiile care consumă o parte prea mare din buget pentru a continua implementarea lor. Optimizarea SEO organică de succes depinde de analiza atentă a rezultatelor obținute și îmbunătățirea tehnicilor folosite pentru un ROI cât mai bun.
Cum măsori SEO?
La fel ca la orice alt efort de marketing, există anumiți KPIs care pot fi măsurați pentru a observa rezultatele și performanțele campaniei. Când vine vorba despre SEO, vorbim despre câțiva metrici foarte importanți pe care trebuie să îi urmărești, iar în funcție de specificul afacerii tale sau de alte elemente distinctive ale campaniei de promovare, poți analiza și alți indicatori. Toate rezultatele sunt vizibile în Google Analytics și în câteva alte tool-uri folosite adesea de webmasteri. Dacă nu știi cum să le urmărești sau încă nu ai un cont de Google Analytics, poți contacta o agenție de SEO care să te ajute.
Metrici importanți de urmărit
Înainte de a urmări metricii, este esențial să știi care sunt elementele către care trebuie să îți îndrepți atenția. Printre aceste elemente se numără traficul organic, vizibilitatea în SERP, viteza paginii etc. Citește în continuare pentru a afla care sunt toți indicatorii importanți cărora trebuie să le acorzi atenție.
Trafic organic
Dacă știi deja câte ceva despre SEO, cu siguranță te-ai gândit la acest KPI. Traficul organic reprezintă numărul de persoane care ți-a găsit site-ul din rezultatele organice din Google (adică din cele neplătite). Bineînțeles, nu contează doar cifra, ci este important să atragi trafic organic valoros, adică persoane care se potrivesc cu profilul tău de buyer persona, utilizatori care pot deveni în viitor clienți.
Clasificarea cuvintelor cheie
Cuvintele cheie sunt pilonii pe care strategia de SEO se sprijină. Clasificarea acestora și urmărirea performanței fiecăruia este un pas care nu poate lipsi dintr-o strategie de succes pe termen lung. Cuvintele cheie pot fi clasificate în mai multe feluri – informaționale vs. tranzacționale, short tail keywords vs. long tail keywords etc. Bineînțeles, fiecare grup de cuvinte cheie este mai potrivit pentru o anumită secțiune a site-ului, nu și pentru alta. Spre exemplu, cuvintele cheie informaționale trebuie targetate în articolele de blog, iar cuvintele cheie tranzacționale în categoriile și subcategoriile din site.
Vizibilitatea în SERP
Monitorizarea vizibilității în SERP reprezintă un pas peste care nu poți sări. Unul dintre principalele scopuri pe care strategia SEO îl are este să îți ducă site-ul printre primele rezultate organice din SERP. Rezultatul pe care îl dorești de la acest KPI este ca site-ul tău să se numere măcar printre cele 10 site-uri din prima pagină, dacă nu chiar în primele trei poziții. Poți verifica vizibilitatea manual sau folosind un tool de specialitate.
Rata de click
Rata de click reprezintă procentul persoanelor care intră pe site-ul tău din totalul persoanelor care îți văd site-ul în pagina de rezultate. Este important să monitorizezi acest KPI pentru a-ți da seama dacă este nevoie să modifici titlurile paginilor sau meta descrierile în așa fel încât acestea să atragă mai multe click-uri. Este util să faci testări tip A/B pentru a determina care este cel mai bun combo de titlu + descriere pentru a atrage trafic valoros pe site.
Rata de respingere
Rata de respingere sau bounce rate reprezintă procentul de persoane care intră pe site, dar ies fără a mai interacționa cu alte pagini. Aceasta este o metrică care te ajută să îți dai seama cum este perceput site-ul tău în rândul utilizatorilor. Cu certitudine, îți dorești ca persoanele care intră pe site să viziteze cât mai multe pagini, nu să îl părăsească după doar câteva secunde. Ar trebui să îți setezi ca obiectiv o rată de respingere cât mai mică, iar pentru a o obține, poți planifica eforturi SEO în zona de redactare de conținut care să îi determine pe utilizatori să citească cât mai multe postări, să vizualizeze produsele sau serviciile tale etc.
Backlinkuri
Numărul de backlinkuri este un KPI important pentru că reprezintă un factor de ranking pe care Google pune un accent destul de mare. Practic, prin obținerea de backlinkuri de la surse de încredere, site-ul tău câștigă autoritate „în ochii' motorului de căutare și este mai probabil să fie plasat mai sus în SERP. Verifică manual care sunt backlink-urile pe care site-ul tău le are pentru a le elimina pe cele tip spam sau cele prezente pe site-uri tip ferme de linkuri. Deși poate ai crede că dacă ai mai multe backlinkuri e mai bine, adevărul este că acest tip de backlinkuri spammy îți poate afecta site-ul mai mult decât să îl ajute.
Timpul petrecut pe pagină
Timpul petrecut pe pagină este o metrică valoroasă pentru a te ajuta să îți dai seama când conținutul tău este perceput drept valoros de către publicul tău țintă. Cu cât vei optimiza website-ul mai bine din punct de vedere SEO, cu atât el poate deveni mai relevant pentru persoanele care caută diverse informații sau produse în motorul de căutare. Asigură-te, așadar, că postezi doar conținut corect și suficient de complex, imaginile produselor sunt de calitate, descrierile sunt complete etc., iar utilizatorii vor fi înclinați să rămână cât mai mult la tine pe site.
Viteza paginii
Viteza cu care se încarcă site-ul tău reprezintă un factor care influențează în mod direct câțiva dintre metricii amintiți anterior. Spre exemplu, dacă site-ul tău „se mișcă greu', rata de respingere poate crește, pentru că utilizatorii nu vor avea răbdare să aștepte pentru fiecare pagină în parte să se încarce. Viteza paginilor din site sau a întregului site poate fi testată cu tool-uri de specialitate, așa cum este PageSpeed Insights. De asemenea, Google Lighthouse te poate ajuta să îmbunătățești performanța overall a site-ului tău. În urma rezultatelor, vei primi și un raport cu ceea ce poate fi îmbunătățit pentru a ști de unde să începi.
Pont: nu uita de optimizarea site-ului pentru mobil, întrucât Google a adoptat principiul mobile first indexing!
Rata de conversie
Rata de conversie reprezintă procentul de persoane din totalul celor care intră pe site care realizează o conversie (fac o achiziție, completează un formular etc. – în funcție de obiectivul pe care l-ai setat anterior). Bineînțeles, cu cât conținutul de pe site este mai convingător, cu cât sunt respectate mai atent regulile SEO, cu atât rata de conversie poate crește. Totuși, ține minte faptul că SEO nu poate face minuni. Spre exemplu, dacă nu ai o gamă variată de produse, imaginile acestora nu sunt de calitate, nu ai un USP, nu există detalii despre serviciile pe care le oferi – practic, dacă site-ul tău nu pare de încredere, conversiile vor întârzia să apară.
De ce este importantă măsurarea și urmărirea rezultatelor SEO?
Când vine vorba de SEO, urmărirea cuvintelor cheie, verificarea ratei de conversie, a ratei de click și a celei de respingere reprezintă doar câteva activități care trebuie realizate cu regularitate pentru a observa dacă targeturile de business vor fi sau nu atinse. Măsurarea și urmărirea rezultatelor SEO este esențială dacă îți dorești să îți crești afacerea din ce în ce mai mult și să îți optimizezi constant magazinul online sau site-ul de prezentare. Trebuie să știi ce funcționează pentru afacerea ta și ce nu funcționează, ce poate fi îmbunătățit și care sunt strategiile care pot fi abandonate pentru că nu au ROI-ul dorit.
Cât durează să vezi rezultatele SEO?
Aici nu există un răspuns unic pentru că depinde de o sumedenie de factori. Unele afaceri pot vedea o pantă ascendentă în vânzări după doar câteva săptămâni, pe când altele pot observa creșteri doar după jumătate de an sau chiar mai mult. Contează care este competiția în nișă, care sunt prețurile pentru SEO pe care vrei să le investești lunar, cât de performant a fost site-ul în trecut, dacă a adunat sau nu penalizări din partea Google, dacă prezintă semnale de încredere pentru potențialii clienți etc. Cert este că odată ce rezultatele încep să apară, ele vor continua să fie prezente și să îți aducă clienți și vânzări.
Pont: acordă atenție holistică pentru SEO – nu scăpa din vedere SEO off page sau SEO tehnic, concentrându-te doar pe optimizarea SEO on page.
Acum că știi la ce să te aștepți din partea rezultatelor SEO și știi cum să le măsori, nu îți rămâne decât să treci la treabă! Folosește cele mai performante tool-uri din piață și verifică dacă strategia ta de promovare dă roade. Dacă ai întrebări în legătură cu acești KPIs importanți, ia legătura cu specialiștii SEO care îți pot oferi consultanță SEO și te pot ajuta să înțelegi mai bine ce înseamnă fiecare!
Sursa foto: Unsplash.com