Scandalos, depresiv, extravagant, nonconformist, misogin de multe ori, ciudat, de neînţeles, nebun cât cuprinde, sadic şi totalmente genial, Lars von Trier a reinterpretat cinematografia şi a dat o nouă valoare filmului-cult.
Având în minte „Antichristul, „Melancholia şi declaraţiile câtorva actriţe cu care a lucrat (Björk, Nicole Kidman sau Kirsten Dunst), e simplu să-l plasezi pe Lars von Trier la intersecţia dintre sadismul lui Hitchcock, anxietatea lui Woody Allen şi geniul lui Pedro Almodovar. Şochează fără efort, încalcă orice urmă de conformism şi solicită la maximum simţurile privitorului… sau nervii protagonistelor din filmele sale. Scandalul cu Björk (care l-a acuzat, între altele, de „pornografie emoţională) a devenit iconic, Nicole Kidman a refuzat să mai colaboreze cu el după „Dogville şi numai Kirsten Dunst i-a propus s-o mai distribuie într-un alt film după „Melancholia. „Nu ştii ce spui, i-a replicat acesta sec şi, până astăzi cel puţin, n-au mai vorbit despre vreun alt proiect.
„Nymphomaniac
Apropo de „Melancholia – pe care, în treacăt fie spus, regizorul danez nu l-ar propune în top 3 filme preferate – abia îl prezentase la Cannes, că şi începuse să se gândească la „Nymphomaniac. Întregul concept i-a venit în minte după ce şi-a reluat un obicei mai vechi, cititul, şi s-a cufundat în paginile lui Proust. „În căutarea timpului pierdut l-a fascinat, fără îndoială, de vreme ce a mărturisit că tot romanul e plin de idei profunde şi de scene de sex sălbatic din care se va inspira pentru următorul său film.
„Nymphomaniac, povestea vieţii sexuale a unei femei (interpretată de Charlotte Gainsbourg) de la începutul vieţii sale şi până împlineşte 50 de ani, va avea două versiuni: una soft (totuşi, destul de explicită) pentru cinematografe şi una hardcore, pe care danezul o va finisa primăvara aceasta şi care ar putea fi prezentată la festivalul de la Cannes. Cu toate că în 2011 Lars von Trier a fost declarat „persona non grata după ce a făcut câteva mărturisiri şocante despre Hitler, directorul artistic al festivalului, Thierry Frémaux, a asigurat publicul că restricţia a fost valabilă strict pentru 2011 şi că von Trier se poate întoarce oricând pe Rivieră. Pentru acest film, documentaţia a fost riguroasă: s-a întâlnit cu doctori, psihologi şi chiar nimfomani care i-au furnizat nemijlocit informaţii despre cele mai intime trăiri ale lor.
CLAUDIA COJOCEA
Foto HEPTA, NORTHFOTO