Trebuie să recunoaştem: Comerţul este mai competitiv ca niciodată.
Indiferent de afacere, fie ea un magazin de materiale de construcţii, sau un magazin online, sunt multe aspecte care trebuie luate în considerare pentru ca afacerea să rămână viabilă.
Conform Statista, la nivel mondial se estimează o creştere a industriei de vânzări cu amânuntul de 3,4% în acest an, o dată cu creşterea puterii de cumpărare a cumpărătorilor din Uniunea Europeană, care a crescut de la 1,9% anul trecut, la €16.436. Pe o piaţă în continuă expansiune, majoritatea afacerilor de vânzări cu amănuntul sunt expuse noilor provocări legate de tendinţele de cumpărare mereu schimbătoare ale clienţilor, dictate în special de corporaţii gigant de retail, cum ar fi IKEA, Tesco, H&M, etc.
Te întrebi ce poţi face ca mic comerciant pentru a te bucura de o bucată din plăcintă? Citind acest articol vei descoperi motivele pentru care unii comercianţi eşuează în primii cinci ani de activitate şi metodele de valorificare a oportunităţilor oferite de era digitală, în scopul extinderii şi păstrării afacerii.
Consumatorii moderni necesită prezenţa mărcii pe toate canalele
Consumatorii moderni sunt rareori loiali doar unui canal de comunicare. Având la dispoziţie o multitudine de opţiuni, le place să studieze fiecare opţiune în parte până să ia o decizie finală de cumpărare.
Conform Statista, vânzările cu amănuntul la nivel mondial vor atinge 4,48 trilioane de dolari pe an până în anul 2021, deci afacerea ta nu va prospera dacă vei investi doar într-un singur canal. Consumatorii exploatează o multitudine de canale de comunicare, începând de la căutarea produsului dorit pe telefonul mobil şi localizarea celui mai apropiat magazin fizic, până la răsfoirea online a cataloagelor cu promoţii.
Personalizarea afacerii pe canale multiple s-a transformat dintr-un lux ce şi-l puteau permite doar marile magazine, într-o strategie generalizată de supravieţuire, indiferent de mărimea afacerii. Pentru a oferi o experienţă de cumpărare personalizată, pe deplin implicată şi convingătoare, afacerile trebuie să studieze comportamentul consumatorilor.
Acest aspect este o mare provocare pentru comercianţi, deoarece prezenţa pe canale multiple necesită transpunerea magazinului fizic pe un website, dar şi o prezenţă activă pe mediile de socializare pentru a oferi o experienţă de utilizator fără probleme.
Cu toate că majoritatea retailerilor conştientizează nevoia acută de personalizare pe canale multiple şi o plasează printre priorităţile majore, aceştia se confruntă totuşi cu greutăţi privind integrarea afacerii pe canalele virtuale şi cu provocările pe care le prezintă mediul informatic. Un studiu condus de către Asociaţia Naţională a Retailerilor a dezvăluit că 50% dintre comercianţii cu amănuntul consideră că integrarea afacerii reprezintă una dintre cele mai mari provocări pe care trebuie să-l înfrunte.
Factorul cheie care diferenţiază retailerii de succes de cei fără succes, constă în admiterea faptului că trebuie să investească într-o tehnologie corespunzătoare.
Realizările tehnologice recente au permis comercianților cu amănuntul să-şi facă simţită prezenţa pe mai multe canale folosind un singur dispozitiv. În plus, integrarea terților s-a dovedit a fi de mare ajutor din acest punct de vedere. De la gestionarea tablourilor de control, până la furnizarea de cataloage online personalizate, care utilizează modele de comportament, aplicațiile terțelor părți îţi permit să te concentrezi doar pe aspectele în care excelează afacerea ta.
În pas cu schimbările
Tendinţele pieţei sunt într-o continuă schimbare; preferinţele consumatorilor sunt volatile şi avansarea tehnologiei nu pare să încetinească. Pe arena comerţului cu amănuntul în permanentă şi rapidă schimbare, retailerul modern se confruntă cu provocarea supremă de a rămâne vizibil şi competitiv.
Într-adevăr, comercianții cu amănuntul se simt adesea afectați de schimbări în modul de implicare și așteptările clienților. În studiul menţionat mai sus, 47% dintre comercianţi s-au plâns de probleme IT, ca fiind cea mai acută provocare internă cu care sunt nevoiţi să se confrunte în afacerea lor – ilustrând nevoia de îmbunătăţire.
Să ţii pasul cu schimbările este o adevărată sinucidere, deci este crucial pentru comercianţi să acceseze şi să integreze asemenea inovaţii. Deoarece consumatorii utilizează în mod tot mai frecvent asistenţi personali virtuali şi chatbot-uri cu inteligenţă artificială, necesitatea investiţiei într-o fundaţie solidă pentru încorporarea unor asemenea schimbări este vitală.
Retailerii câștigători sunt cei inovativi, cu viziune, care realizează necesitatea de a dezvolta o platformă care să îmbunătățească experiența clienților. Atunci când giganți precum Amazon continuă să inoveze în încercarea de a oferi consumatorilor o experiență plăcută, ce te determină să te culci pe lauri?
Singura modalitate ca proprietarii afacerilor de comerţ cu amănuntul să fie conştienţi de schimbările în gusturile clienților este de a urmări comportamentul acestora și modul în care aceştia interacţionează cu marca respectivă. Poţi rămâne mereu actualizat şi pregătit pentru următorul pas pe care rebuie să-l faci legat de afacerea ta cu ajutorul platformelor care oferă analize detaliate ale campaniilor de marketing,
Platforme puternice precum Ofertolino.ro oferă comercianţilor posibilitatea de a se face auziţi. Mai mult de atât, ele oferă afacerii abilitatea de a analiza şi monitoriza comportamentul consumatorilor legat de broşuri, fluturaşi şi cataloage. Platforma inovativă poate monitoriza clickurile, vizualizările şi toate interacţiunile utilizatorilor, legate de soluţiile promoţionale oferite.
Începând de la sex, localizare şi vârstă, până la tipul dispozitivului folosit – datele furnizate de asemenea platforme oferă afacerii imboldul necesar pentru a fi în frunte într-o competiţie acerbă.
Însuşirea strategiei de stabilire a preţurilor
Iată pontul – consumatorii au acces la mai multe informații decât oricând, inclusiv la prețurile concurenților. În lumea marketingului digital, prețurile sunt dinamice. Este important ca retailerii să elaboreze o strategie precisă de stabilire a prețurilor, adaptată la tendințele în schimbare ale pieței și la comportamentul consumatorilor.
Piața este susceptibilă la schimbări dramatice ale cererii, iar odată cu creșterea comerțului electronic, chiar și pieţele de nișă au devenit concurenți puternici în ceea ce privește tranzacțiile convenționale. Fără a avea o strategie viabilă în timp ce iau decizii privind strategiile de stabilire a prețurilor, comercianții cu amănuntul trebuie să aibă încredere în instinctul lor. Instinctele se pot dovedi a fi greşite, pe când o planificare ştiinţifică ia în considerare diferiți factori.
Comerţul cu amănuntul se realizează într-o competiție şi concurenţă permanentă, în care forțele volatile ale pieței se alătură presiunii concurențiale pentru sufocarea rivalilor, prin promovări agresive și schimbări în comportamentul consumatorilor. Statista dezvăluie că majoritatea covârșitoare (93%) a clienţilor folosesc reduceri, cupoane și diverse campanii promoționale pe tot parcursul anului.
Marca unui comerciant cu amănuntul este de a avea o strategie bine definită de adaptare a preţurilor în concordanţă cu forţele pieţei, prin urmărirea schimbărilor pieţei și a comportamentului consumatorilor. Pentru a obține o astfel de strategie, este imperativ necesară existenţa unei unelte, care să extragă astfel de date și să le prezinte într-o manieră semnificativă.
Creșterea progreselor tehnologice a oferit comercianților cu amănuntul posibilitatea de a utiliza software-ul care oferă cifre ce stau la baza planificării strategiei de stabilire a prețurilor. Platformele online cum ar fi Ofertolino.ro, oferă comercianților cu amănuntul opțiunea de a-și prezenta ofertele promoționale unui public mai larg și de a obține informații valoroase despre comportamentul consumatorilor, care este de mare ajutor la planificarea strategiilor de stabilire a prețurilor.
Pentru o experienţă plăcută de consumator este esenţială consistența, care să rezoneze cu cerințele unei afaceri moderne de vânzare cu amănuntul. Comercianții cu amănuntul pot fi de succes numai oferind consumatorilor o experiență personalizată, care combină prezența mărcii pe toate canalele și încorporează progresele realizate în tehnologia de retail.