Timp de sapte ani a lucrat la ziare, reviste, radiouri si televiziuni, facand de toate: horoscop, reportaj, interviu, fotografii, talk-show nocturn, emisiuni de revelion. In acelasi timp a terminat Facultatea de Litere la Iasi si a „debutat ca profesor de engleza la un liceu de fete.
Ai spus ca nu e nevoie sa lucrezi cu o vedeta pentru ca filmul tau sa ajunga in toata lumea. E drept. Te intreb insa daca ai lucra cu o vedeta, care ar fi aceea?
Imi plac Emily Watson sau Francis McDormand, dar nu stiu daca sunt vedete. Prefer actorii necunoscuti – pentru filmele pe care le fac eu conteaza sa ai senzatia ca asisti la o poveste cu niste oameni si nu ca ai venit la cinema sa-ti urmaresti actorul preferat in doar un alt rol. Si te asigur ca Anamaria Marinca, Laura Vasiliu si Vlad Ivanov au fost cei mai buni actori posibili pentru rolurile din film – si nu mi-ar fi folosit cu nimic sa am acordul lui Brad Pitt sau Nicole Kidman.
Te-am privit cu mare atentie la Cannes si mi-a venit sa te intreb cum de-ti tii cumpatul in momente in care oricine si-ar pierde capul? Eu, acasa, m-am manifestat mai zgomotos si mai agitat decat ai facut-o tu in toate zilele Cannes-ului la un loc…
Asa e: cand esti singur acasa iti poti permite sa te bucuri altfel. Acolo insa eram sub ochii tuturor, iar daca lasi liber la emotii s-ar putea sa fii simpatic, dar si incoerent. Eu ma concentrez si dedramatizez mereu situatiile in capul meu. Poate sa te copleseasca sa vorbesti pe scena dupa ce primesti Palme dOr la Cannes daca n-ai observa ca si in Grand Théatre Lumi¨re exista scame in covor, ca aceia de langa tine si-au facut nodul prost la cravata sau ca masinistii s-au incurcat in sfori in spatele cortinei. Dar aceasta dez-emotionare de dragul unei reprezentari coerente si echilibrate vine la pachet si cu sufocarea bucuriei si a emotiei de moment.
Ce faci cand te cuprinde disperarea? Ca atunci cand nu gasesti bani pentru un film, sau cand nu-ti iese un proiect etc?
Fac ce facem oricare dintre noi cand suntem deprimati: ma urasc, ma dispretuiesc, ma calc pe nervi, mananc la 11 noaptea, evit sa ma vad cu oameni, ma plang, ma uit in prostie la televizor. Incerc insa sa nu ma port urat cu cei din jur deoarece ei n-au nicio vina.
„Dupa «Occident» am intrat in publicitate si am luat-o de jos, de la detergenti si pete, pana sa ajung la telefonie mobila si branduri de lux. In 2003 am infiintat Mobra Films impreuna cu doi prieteni si colegi de scoala: Hanno Hoefer si Oleg Mutu.
Cum ti se pare ca ai fost primit in tara dupa ce ai luat premiul? Cum te-ai simtit ca „motiv de dezbatere?
Am facut foarte multi oameni bucurosi, chiar si numai pentru o seara – si asta e minunat. De fiecare data cand ne intalnim cu cineva, ne povesteste ce facea el cand a primit vestea – seara premierii se pregateste sa intre un pic in legenda ca un mic reper de tipul: ce faceam eu de cutremur, de Cernobil sau de eclipsa.
La ce filme mergi de obicei? Care sunt regizorii care-ti plac? Ce actori te impresioneaza?
Am ajuns sa merg foarte rar la film pentru ca Vladimir e mic si nu avem cu cine-l lasa seara, iar ziua muncim intotdeauna. Iar filme la televizor nu am rabdare sa vad. Primul film care mi-a placut de n-am mai putut se chema „Trei alune pentru Cenusareasa – era un film cehoslovac pe care l-am vazut de cel putin cinci ori dupa care, ajuns acasa, i-am desenat muzica intr-un vocabular ca s-o tin minte – asa de mult imi placuse; au iesit niste suisuri si coborasuri ca un fel de gard. E singurul film pe care as vrea neaparat sa-l am.
La ce filme se uita fiul tau? Ce-i dai voie sa vada si, mai ales, ce-i vei da voie sa vada mai tarziu?
Deocamdata incerc sa-l fac sa se uite cat mai putin la televizor si sa ma uit eu cat mai putin la televizor in prezenta lui. Mai e lasat cand sunt documentare cu animale sau cu peisaje. M-as bucura daca i-ar placea filmele cu suflet, care te fac o clipa, la sfarsit, sa vrei sa fii mai bun sau mai erou.
De Cristina Stanciulescu; Fotograf: Cosmin Bumbut; Stilist: Cristina Craciun; Vestimentatie: garderoba personala