Toată lumea a auzit despre manele. Unii le iubesc, alții le detestă. În timp ce ele sunt asociate, în zilele noastre, cu Adrian Minune, Florin Salam sau Nicolae Guță, puțini sunt cei care cunosc originea acestui gen muzical. În România, se consideră că Maria Tănase a fost cea care a interpretat prima melodie ce se încadrează în definiția manelei, respectiv „un cântec de dragoste de origine orientală, cu melodie duioasă și tărăgănată.'
Ziaristul român
Miron Manega consideră o manea piesa „Până când nu te iubeam’, notată neumatic
în culegerea „Spitalul amorului sau cântătorul dorului’ (1852) de Anton Pann și
aranjată de violonistul Victor Predescu în stil turcesc (anii 1950) pentru a fi
interpretată de cântăreața Maria Tănase.
„Interpretarea Mariei Tănase simplifică linia melodică și îi dă un iz oriental mai puternic, caracteristic cântecelor orășenești ale epocii. În această înregistrare merită a fi subliniat acompaniamentul orchestral: cu ajutorul unui acordaj special (scordatura), vioristul execută octave paralele, iar ritmul ostinat al celorlalte instrumente, caracteristice manelelor turcești, accentuează — poate chiar exagerând — caracterul oriental al melodiei’, a spus folcloristul Harry Brauner.
Celebrea trupă Pink
Martini a inclus pe albumul ‘Get Happy’ un tribut adus Mariei Tănase. Cântecul
‘Până când nu te iubeam’, interpretat în limba română de cântăreața Storm Large
împreună cu Pink Martini, a făcut înconjurul lumii și are aproape trei milioane
de vizualizări pe YouTube.
Se pare însă că singura manea de secol XIX păstrată datează din anii 1880 și este notată în neume bizantine (asemeni pieselor cuprinse în Spitalul amorului), potrivit a1.ro.
Prin 1950,
conducerea socialistă decide să se înființeze ansambluri de muzică populară
după modelul sovietic. Mulți dintre membri erau rromi și manelele nu au fost
iniţial văzute ca o alternativă la direcţia oficială (deci, pasibile de
cenzură), ba chiar câteva piese au fost înregistrate pe discuri Electrecord în
anii 1970–1980: Romica Puceanu – „Ileană, Ileană’, „Şaraiman’; Gabi Luncă –
„Răpirea din Serai’ ş.a. În schimb, primii ani optzeci au marcat naşterea
muzicii bănăţene, o reacţie la omniprezenta muzică populară promovată de stat.
Noul gen era inspirat din muzica pop sârbească şi a fost interzis pentru
caracterul său „poluat’. Muzica bănățeană sau „proto-manelele’au fost
cenzurate, dar era târziu: publicul a fost instant cucerit de ritmuri și de
versuri. S-au multiplicat casete audio, s-au dat pe sub mână și fenomenul a
fost greu de oprit.
Proto-manele care
folosesc ritmul de manea au fost interpretate de grupurile Odeon din Buzău,
Azur din Brăila, Generic din Galaţi, Miracol C din Buzău etc.
În 1990, fenomenul manelelor a explodat de-a dreptul, apărând discuri de vinil și casete audio cu artiști precum Nelu Vlad și Dan Ciotoi. Apar formațiile Albatros, Condor, Real B Accent, Meridian, Tomis Junior și nu numai. Timpul se demonstrează a le fi inamic, iar formațiile se destramă după câțiva ani. Rămân totuși melodiile despre iubire, despre infracțiuni, despre muncă, stagiul militar și dușmani.