După ce a luat recent atitudine împotriva vloggerului care a scandalizat o țară întreagă incitând la violență și agresiune sexuală asupra adolescentelor, am vrut să aflăm de la Dan Negru care este opinia sa despre acest fenomen și despre influența pe care mediul online o are asupra generației actuale.
CITESTE TOATA REVISTA VIVA! DE MAI, GRATIS, AICI!
Cunoscut pentru sinceritatea și stilul său direct de a spune lucrurilor pe nume, Dan Negru nu s-a ferit să vorbească atât despre cazul vloggerului Alexandru Bălan, care a scandalizat recent o țară întreagă, ci și despre motivele pentru care audiența în televiziuni și în online este condiționată de senzațional.
Dan, ai luat recent atitudine pe contul de socializare în urma scandalului iscat de vloggerul Alexandru Bălan. Din păcate, trendingul pe YouTube cam ăsta este… Vinde violența mai bine?
Violenta și sexul sunt cele mai bune oferte în industriile media. Până și ăștia de la meteo au știri violente cu coduri roșii și panică. Dar, pe lângă violență, sexul e un alt izvor de bani. Televiziunile de la noi au grile matrimoniale cu formate matrimoniale altfel ambalate.
Online a la fel. Doar ca online-ul e mai agresiv decât televiziunea clasică, pentru ca online-ul e lupul tânăr și televiziunea e un bussines old. Când ești un bussines old, ți se mai tocesc dinții și ti-e frică să nu greșești.
Deschideți televizorul: același idei old altfel ambalate. Deschideți online-ul: o avalanșă de noutăți, de invenții și speranțe. Diferența e ca golden age TV clasice a fost până în anii 2010, cam până pe atunci au apărut „Michael Jordanii' televiziunii. Online-ul însă e în creștere, acum își construiește legendele .
Individul are aproape un milion de urmăritori, majoritatea adolescenți. Ca om de televiziune, cum percepi impactul pe care îl are o astfel de postare?
Nu căpiatul ăla e principalul vinovat, ci gulerele albe din industrii care au bugetele pe mână și care ar face orice pentru un dram de audiență. Știu mai bine ca oricine asta, pentru că goana după audiența mi-a adus porecla de „regele audiențelor'. Sunt industrii în care contează cantitatea. Audiența, și nu mesajul.
Cât de periculos este ca astfel de personaje să umble libere în mediul online și nu numai? Și ce măsuri crezi că ar trebui luate pentru a stopa această situație halucinantă?
Follow The Money! Publicitarii trebuie să fie mai responsabili. Dacă Hitler și Stalin ar fi fost influenceri cu milioane de followeri, ar fi avut azi bugete de publicitate și produse de promovat? Mă întreb asta.
Ce pedeapsă crezi că ar merita cu adevărat indivizii care instigă la violență asupra tinerelor fete, a copiilor în general? Bullyingul în social media este o altă problemă, deloc de neglijat.
Depinde de care parte te afli. Dacă ești comentator, e ușor, dacă ești victimă, e complicat. Periculoase sunt situațiile în care îți faci singur dreptate. Self Justice e un trend în multe țări și, ca să eviți trendul ăsta, e nevoie de legi dure și de exemple. E un trend pe care-l regăsești și în filme. Și Liam Neeson, și Bruce Willis își fac dreptate singuri. Anarhia din filmul Joker e identică cu anarhia de pe străzile Americii de azi.
Ai doi copii… Cum îi ferești de influența asta nefastă din mediul online?
E o vorbă frumosă a unui intelectual cool, Părintele Cleopa, care a spus că pe aceleași țevi poate să curgă apa de izvor și apa de canalizare. Nu poți să-i ferești de ecrane, dar poți să-i îndrumi.
Spuneai că, în România, trendingul’ e cel cu Tzanga Uraganul, Culiță Sterp și… Vulpița. De ce crezi că aceste personaje au devenit un fel de „role models’ în societatea actuală? Suntem de vină noi toți pentru asta?
Nu e nimic nou. E o normalitate a ecranelor dintotdeauna. Ecranele au
trei mari roluri: informație, divertisment și marketing. Atât. Educația nu e treaba ecranelor. E treaba părinților.
Ca să arăt la televizor poveștile de viață ale lui Hagi, Nadia, Piersic, Papaiani, Besoiu etc., am fost nevoit să-i aduc timp de 10 ani într-un show TV cu fete blonde, explicându-le că așa putem să obținem audiențe mari. Altfel, ei singuri nu făceau audiente și nu-i puteam aduce. Pentru că așa a fost publicul de TV educat.
Există un public masiv care vrea să vadă fete blonde si m-am agățat de el ca sa fac audiență, și printre ele am strecurat povești despre „Toate pânzele sus' sau Olimpiada de la Montreal cu marile legende ale României. Altfel, n-avem nicio șansă.