Pentru nostalgici, dar și pentru amatorii de chestii inedite, avem o veste bună – de pe 5 mai, atât bucureștenii, cât și turiștii vor avea la dispoziție o nouă destinație muzeală, una deloc obișnuită: un muzeu de tip boutique, destinat kitsch-ului românesc, pe strada Covaci, din Centrul Vechi al capitalei. Deși parcă a trecut o veșnicie de atunci, cu toții ne amintim de celebrele milieuri de pe televizor, pe care tronau ori pești de sticlă, ori pescari chinezi, ori iepurași pe schiuri, în funcție de gusturile fericiților posesori ai televizoarelor alb-negru Diamant.
La fel de populari erau, pe vremuri, și ciucurașii care se atârnau la cheile ușilor șifonierului, nelipsita fructieră cu exponate din ceară de pe masa de mijloc din sufragerie, florile din plastic, abțibildurile de pe telefon și nelipsitele carpete de pe pereți cu Răpirea din serai. Dar cum viața merge înainte și, în cele din urmă, ne-am bucurat cu toții de beneficiile existenței occidentale, oamenii s-au mai rafinat – acum, picturilor și statuilor lui Da Vinci, reproduse la scara 1/1, li s-au strecurat discret hârtii de 100 de euro în mână sau lanțuri groase la gât cu semnul $, nu de alta, dar să știe toată lumea că posesorul lor are „valoare'.
Atunci sau acum, prostul-gust și țopârlănia au ieșit într-un fel sau altul la suprafață, indiferent de timpurile pe care le-am trăit. În zilele noastre, milieurile și peștii din sticlă s-au mutat la purtător, transformându-se în haine, genți, ceasuri și telefoane de firmă, toate strălucitoare și musai cu etichetele la vedere, care trebuie să ateste statutul social al posesorului. Dar cum despre kitsch și despre influența lui în cultura românească s-au scris cărți și subiectul nu e nici pe departe epuizat, poate nu ar strica să vă convingeți singuri cât de prezent a fost și este acesta în viețile noastre…
Oana Pantazi
Foto: Hepta