Un tată cu deviații sexuale. O adolescență plină de probleme și scene nud. O tânără lipsită de discernământ. Iubiți mult mai în vârstă… Povestea vieții Nastassjei, un film cum nu s-a mai văzut, este nerecomandată minorilor.
Deși a trecut doar puţin timp de la vizita Nastassjei Kinski în România, deja putem folosi fără a părea deplasați expresii precum „legenda spune că… Vizita actriței a fost, pe bună dreptate, de poveste, iar ecourile sale încă se mai aud. Nastassja a făcut valuri încă dinainte de sosirea la Cluj, solicitându-le organizatorilor TIFF (pe care i-aș decora pentru rezistența la stres) de cel puțin două ori schimbarea biletului de avion cu plecare din L.A. Toți cei care voiam să îi luăm interviu așteptam cu sufletul la gură vești despre zbor, iar când i-am mărturisit îngrijorarea mea unui producător de film britanic prezent la Cluj, acesta mi-a răspuns zâmbind: „Well, Nastassja is crazy. După care a adăugat precipitat: „in a beautiful way, of course. Cel mai des s-a folosit în raport cu atitudinea actriței cuvântul „straniu și poate că, dacă nu aș fi văzut cu ochii mei, nu aș fi înțeles pe deplin semnificația acestui termen. Am înțeles, totuși, în ultima zi a festivalului, când, în sfârșit, ne-am întâlnit cu Nastassja. Întâlnirea era programată la 11.30, dar la 12 am aflat că „încearcă să coboare ceva mai târziu. A reușit să se mobilizeze, într-un final, însă când abia ne așezaserăm pe terasă, a cerut să mergem într-un loc mai răcoros. Îmbrăcată foarte simplu, fără vreun machiaj sau coafură elaborate, fosta muză a lui Roman Polanski părea că nu se poate concentra la nimic, răspunsurile sale variind între „yes, „no, „I don’t know. Deși e de origine germană și locuiește de mulți ani în America, atunci când nu-și găsea puținele cuvinte, rostite oricum aproape în șoaptă, repeta ca pentru sine „come si dice, come si dice… La cei 54 de ani ai săi părea atât de fragilă, încât aveam impresia că, dacă cineva i-ar vorbi mai tare, s-ar sparge în mii de bucățele, exact ca o ceașcă de porțelan. În schimb, când i-am spus că am un tren de prins, ca trezită dintr-un vis, m-a sfătuit plină de entuziasm să pierd trenul, făcând cu mâna un gest din care am prins mesajul „viața e scurtă, fă-ți de cap. Vorbea, cu siguranță, în cunoștință de cauză. După ce ne-a cerut cărțile de vizită și ne-a amintit că vrea să facă un documentar despre Nadia Comăneci, a scris pe un servețel mailul ei, la final desenând, cu mișcări lente, o inimioară.
BOALA SOMNULUI
Să spunem că atitudinea bizară, visătoare până la extrem a actriței are la bază „toane de vedetă ar fi o explicație simplistă și poate nedreaptă în cazul unei femei a cărei viață pare ruptă dintr-un roman, și încă unul unde autorul a avut un pic cam prea multă imaginație. Se pare că Nastassja suferă de o afecțiune rară numită narcolepsie, caracterizată prin somnolență diurnă aproape incontrolabilă. De parcă s-ar fi așteptat ca oamenii cu care interacționează, așa cum a fost și cazul nostru, să atribuie stării sale de visare anumite dependențe, actrița a mărturisit acum mai mulți ani într-un interviu: „Nu beau, nu fumez, dar uite că mi se întâmplă să probez un costum pentru un rol și să cad literalmente lată de somn. Oamenii care nu mă cunosc se întreabă apoi «oare pierde nopți? Oare consumă droguri?» Niciodată, nu e genul meu. Ca pentru a-și justifica atitudinea rezervată, oricât de ciudat ar suna pentru o actriță obișnuită să filmeze scene nud, ne-a mărturisit că a fost și este bolnavă de timiditate. A pomenit de asemenea și de fusul orar. Nu ne-a spus, desigur, ceea ce știam cu toții: faptul că a avut o copilărie traumatizantă, din care nu și-a revenit niciodată cu adevărat. Și care pare să trăiască încă în fiecare gest al ei.
SECRETUL TATĂLUI
Poate că cea mai elocventă descriere i-a făcut-o celebrul regizor german Werner Herzog: „Pentru a o înțelege pe Nastassja, trebuie să-i analizezi părinții… Mama ei era poetă, tatăl ei era posedat. Klaus Kinski, un foarte apreciat actor german, a rămas celebru nu doar prin talent, ci și prin accesele necontrolate de furie, pe care nu ezita să le manifeste în fața Nastassjei și a mamei sale, Brigitte, o femeie frumoasă care nu a muncit nici măcar o zi în viața ei. Unii spun că era geniu, alții că era nebun. Fiica și-l amintește ca pe un tiran, un om cu oscilații de temperament, care ba o trimitea la școală cu Rolls Royce-ul, ba o speria cu ieșirile lui. Până în ziua când a plecat de tot de acasă, părăsindu-și soția și copilul de 8 ani pentru o altă femeie. Rămasă fără suport financiar și cu o mamă hippie, ruptă de realitate, Nastassja a trebuit să renunțe brusc la copilărie pentru a supraviețui. La 12 ani deja o întreținea pe Brigitte cu banii obținuți din filme și televiziune, dar și din lucrurile de valoare pe care le fura din magazine. Pentru că cele două nu au luat în seamă amenzile sosite acasă ca urmare a furturilor, Nastassja a fost reținută de poliție într-un aeroport și dusă la o închisoare pentru minori fix când începuse să devină o figură populară. Răul făcut de tată abandonându-și fiica pare un fleac, însă, în comparație cu alte zvonuri groaznice atribuite acestuia. Sora vitregă a actriței, Pola Kinski, a publicat acum doi ani o autobiografie conform căreia tatăl a abuzat-o sexual în mod repetat de la vârsta de 5 până la 19 ani, explicându-i că „este un lucru complet firesc, toți tații de pe glob fac asta cu fiicele lor. Nastassja nu a recunoscut niciodată că ar fi pățit același lucru, dar a dat de înțeles că actorul german ar fi avut tentative. Despre moartea lui Klaus, care a făcut un atac de cord în 1991, la 65 de ani, actrița a declarat: „Când am aflat, am avut un moment de durere care a durat cam… 5 minute. A fost foarte intens, dar nu s-a mai repetat. Prea mult rău ne-a făcut acest om!
INTERZIS MINORILOR
Copilăria traumatizantă a fost urmată de o adolescență furtunoasă, care a coincis, culmea, cu cea mai fructuoasă perioadă din cariera ei cinematografică. A început spectaculos, la 12 ani, apărând topless în „Wrong Movement (regia Wim Wenders, care în 1984 avea să o distribuie și în filmul-cult „Paris Texas), a continuat la fel de îndrăzneț în „The Passion Flower Hotel în 1988, pentru ca în același an să joace alături de Marcello Mastroianni într-un film pe care îl regretă și acum din cauza scenelor nud gratuite, „Stay As You Are. Privind în urmă la compromisurile făcute de dragul cinema-ului, actrița a declarat: „Ca mamă, eu nu aș fi permis asta. Dar nu a fost nimeni să mă protejeze, să zică «nu are niciun rost să facă asta, e complet gratuit». Eram doar o fată foartă tânără. Totuși, în anii ̓70, dacă erai o aspirantă minoră la celebritate, frumoasă și lipsită de apărare, la un moment dat în viața ta apărea, invariabil, Roman Polanski. Ceea ce s-a întâmplat pe când Nastassja avea 15 ani, iar regizorul 42. Idila lor a fost considerată una dintre cele mai scandaloase, deși Nastassja a fost mereu evazivă față de natura relației, definind-o când „light ro-mance, când unul dintre cele mai bune lucruri care i s-au întâmplat. Ce-i drept, Polanski a făcut-o star internațional, distribuind-o în celebrul „Tess (1979), rol pentru care a pregătit-o doi ani, prin cursuri de actorie la New York și Londra.
VÂRSTA IUBIRII
Controversatul regizor a deschis șirul relațiilor cu bărbați mult mai în vârstă, lucru previzibil poate pentru o femeie abandonată de tată la o vârstă fragedă. Actrița s-a căsătorit în 1984 cu Ibrahim Moussa, un producător egiptean cu 14 ani mai mare decât ea. Căsătoria, ca și venirea pe lume a celor doi copii, au marcat ieșirea bruscă a acesteia din elita cinematografiei, majoritatea filmelor în care a jucat dupa 1985 fiind de categoria B. Ibrahim nu s-a dovedit nici el un soț de clasa A, astfel că după câțiva ani a survenit divorțul, în urma căruia Nastassja a declarat: „A fost ciudat, așa se întâmplă când te căsătorești cu cel mai bun prieten. A urmat celebrul producător Quincy Jones, cu 28 de ani mai în vârstă, care i-a oferit Nastassjei un copil și patru ani de liniște: „Era mereu lângă mine când aveam nevoie, el a fost tatăl pe care nu l-am avut niciodată.
După nebunia anilor ̓70 și succesul din prima parte a anilor ̓80, Nastassja Kinski a dispărut aproape complet din peisaj. Într-un fel, poate că acest lucru e la fel de explicabil ca pasiunea sa pentru bărbați mai mari, având în vedere că până la vârsta la care alte fete abia își încep cariera, ea lucrase deja cu regizori ca Roman Polanski, Francisc Ford Coppolla sau Wim Wenders și trăise, în plan personal, cât zece vieți.
OANA POPOIAG Foto GULIVER, HEPTA