Silviu Biriș, absolvent de Teologie, crede că românii exagerează cu pomenile și aleg să împartă lucruri greșite pentru sufletul celor dragi, plecați dintre noi. Silviu Biriș a făcut o serie de observații pentru credincioșii care organizează parastase, precizând cum și cui ar trebui să fie adresate pachetele cu alimente pregătite în aceste situații.
CITEȘTE TOATĂ REVISTA VIVA DE SEPTEMBRIE, GRATIS, AICI
În anul 2014, după ce s-a despărțit de soție, Silviu Biriș a trecut prin niște transformări profunde, de natură spirituală, actorul îndreptându-se spre lumea bisericii. Silviu Biriș mărturisește că, deși nu era profund religios până atunci, chemarea spre spiritualitate nu a întârziat să apară și să-i schimbe viața.
Siviu Biriș, sfaturi pentru credincioșii care fac pomeni
Silviu Biriș, actor al Teatrului Național, dar și absolvent de Teologie, e de părere că românii exagerează cu pomenile: „Fac o cantitate prea mare de colivă. O mare parte rămâne neîmpărțită și, ori se strică, ori ne face… obezi’, susține el.
Slujitor al bisericii, după ce a absolvit Teologia, Silviu Biriș e de părere că românii exagerează la parastas, atunci când fac mult prea multă colivă.
„Ca o observație personală, cred că de multe ori se exagerează cu cantitatea mare de colivă, care se face de către oameni. O mare parte rămâne neîmpărțită și, ori se strică, ori ne face … obezi. Pomenile fac legătura noastră cu lumea nevăzută către care sufletul celui decedat se îndreaptă.
Pomenirea celor adormiți, la soroacele stabilite de biserică, ajută mult, ca și rugăciunea, la judecata lor particulară. Acum, dacă tăticu iubea băutura și a murit și alcoolic nu trebuie să punem în pachetele pe care le împărțim pentru sufletul lui băutură și țigări, căci nu ajută, nici sufletului lui, nici celor care le consumă’, afirmă Silviu Biriș pentru click.ro.
Citește și: Silviu Biriș a absolvit Facultatea de Teologie. Ce mesaj a transmis la jurământul de credință
„Pomenile au rostul de a cultiva actul filantropic’
Silviu Biriș a povestit cum a luat naștere obiceiul parastaselor și care este, cu adevărat, rostul parastasului și al colivei.
„Cultul morților în biserica ortodoxă română are o vechime de peste 2000 de ani. Sfântul Vasile cel Mare este cel care a inițiat primele organizații filantropice, care purtau numele de Vasiliada, după numele lui. Păstrând tradiția creștină, biserica ortodoxă română a continuat până în zilele noastre această rânduială. Pachetele cu mâncare, care se ofereau, drept pomană, având scopul de a ajuta pe cei flămânzi sau nevoiași. Practic pomenile au rostul de a cultiva actul filantropic. Rostul parastasului și al colivei este cu totul altul.
Ca o concluzie, milostenia trebuie făcută de fiecare dată, nu numai cu ocazia unei pomeniri a unei persoane decedate. O vorbă frumoasă spune că cine dă bani unui sărac împrumută de fapt pe Hristos. Dumnezeu nu rămâne niciodată dator’.
Silviu Biriș atrage atenția că, în zilele de post, se împart pachete cu mâncare care să nu conțină carne, lapte și ouă:
„În legătură cu pachetele care se fac la parastas sau la pomeniri, nu există un număr sau o dogmă care să-ți spună exact câte sau ce anume trebuie să conțină un pachet. Trebuie să ținem cont că, în zilele de post, pachetul nu trebuie să aibă produse care conțin carne sau lapte sau derivate din lapte și ouă.
Iar în privința conținutului pachetelor sau a numărului lor exagerarea nu e bună. Sunt și cazuri excepționale, când oameni înstăriți oferă o masă caldă unui așezământ de bătrâni sau de copii instituționalizați’, menționează Silviu Biriș