Octavian Ursulescu, prezentator de evenimente, concursuri și festivaluri, critică dur decizia prin care România ratează Eurovision pentru al doilea an consecutiv. Acuzații dure sunt îndreptate împotriva conducerii TVR, care nu a alocat fonduri pentru ca muzica românească să fie reprezentată pe harta lumii și care a trimis, în anii anteriori, artiști mult prea slab pregătiți. Mai atrage atenția că nu s-au ales niciodată melodii în limba română, după modelul Republicii Moldova, care a obținut rezultate mai bune.
CITESTE TOATA REVISTA VIVA! FEBRUARIE, GRATIS, AICI!
Cuprins
Anul trecut, România a fost absentă de la Eurovision, consiliul de administrație al TVR aducând în discuție „constrângeri financiare’ și dorința de a reprezenta țara la „un nivel performant’. Istoria se repetă și anul acesta, spre indignarea lui Octavian Ursulescu, care a făcut o reprtospectivă a deciziilor luate în ultimii ani și a identificat câțiva factori care au condus la eșecul repetat al țării noastre în competiție.
Cuprins
Octavian Ursulescu critică decizia prin care România ratează Eurovision pentru al doilea an consecutiv
Octavian Ursulescu înțelege absența României de anul trecut, amintind că și Italia a procedat similar pentru o perioadă. El consideră că, la fiecare ediție, la Eurovision se fac „jocuri’ geo-politice care maschează aranjamente și interese ce nu au legătură cu muzica.
„Anul trecut TVR a refuzat la participe la concursul Eurovision, poziție corectă, dintr-un punct de vedere, pentru că se fac acolo la fiecare ediție „jocuri’ geo-politice, ce maschează aranjamente și interese, ce nu au nicio legătură cu muzica. Să nu uităm că Italia s-a retras un timp, din concurs, deranjată această competiție ciudată, ce se îndepărtează tot mai mult de muzică.
Și tot legat de Italia: în ultimii ani, s-a decis ca reprezentarea ei să aparțină câștigătorului de la Sanremo, dar iată că Olly, triumfător, anul acesta, a refuzat să participe, așa că va merge locul 2, Lucio Corsi. Vremurile când aici triumfau ABBA, Cliff Richard, Toto Cutugno, Johnny Logan, Sandie Shaw, Mary Hopkin, Lara Fabian nu par a se mai întoarce vreodată, pentru că niciunul din învingătorii din ultima vreme nu s-a impus în peisajul genului, de melodiile câștigătoare (pentru că, să nu uităm, este totuși un concurs de creație!) nu mai vorbesc’, a declarat Octavian Ursulescu pentru click.ro.
Prezentatorul de evenimente este de părere că s-ar fi putut aloca fonduri pentru ca România să participe la Eurovision, indiferent de rezultatul final.
„El a atins o realitate: sunt țări mult mai mici decât noi care nu ratează nici o ediție: ‘E ca și cum ai spune la fotbal că dacă am ieșit codași nu mai participăm anul următor la campionat! Nu ai dreptul să scoți muzica românească de pe harta lumii! Era important să scrie și România pe ecran, chiar dacă avem ani mai buni sau mai proști. Au fost bani mult mai mulți pentru Olimpiadă, pentru fotbal, iar în 2023 au risipit 400.000 de euro pentru Eurovision ca să se ducă toți cu neamurile acolo!’, a adăugat acesta.
Când a mai absentat România de la Eurovision
Octavian Ursulescu a amintit că România a lipsit și în alți ani de la concursul muzical, însă din cu totul alte motive decât cele invocate la ultima ediție.
„TVR vorbea atunci despre „constrângeri financiare’ și despre dorința de „reprezentare la un nivel înalt’ (ceea ce este o glumă, dacă ne gândim la anii anteriori!).
A reieșit că anul trecut au fost 5 voturi ‘pentru’, 4 „împotrivă’ și 4 „abțineri’, dar ce înseamnă să te abții de la a avea o părere tranșantă? De ce au mai venit acolo, remunerați, cei 4 „abținuți’? Probabil că și anul acesta a fost la fel, din moment ce din nou vom absenta…
Țara noastră a luat parte la Eurovision începând cu anul 1993. A mai absentat în 1995, 1997, 1999, 2001, dar atunci funcționau alte criterii de selecție, dar din 2002 am fost nelipsiți, de cele mai multe ori cu piese aparținând unor compozitori valoroși și cântate de artiști importanți’, mai spune Octavian Ursulescu.
Ce acuzații aduce Octavian Ursulescu conducerii TVR
Moderatorul a făcut o scurtă trecere în revistă a participanților din anii precedenți, încercând să evidențieze cum deciziile conducerii TVR au influențat negativ rezultatele României la Eurovision.
„Dar ia să vedem „nivelul performant înalt’, de care face caz TVR, care nu suflă un cuvânt despre vinovații din ograda proprie, care prin jurii neprofesioniste (membrii Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor au fost tot mai excluși) și prin complicitate cu case de producție au trimis la Eurovision nume care s-au (și ne-au) făcut de râs, aducându-ne în situația jenantă de repetată „retrogradare’, ca la fotbal.
Deci să recapitulăm. În 2016, valorosul autor și solist rock Ovidiu Anton, fost lider al „Școlii vedetelor 2′, a lui Titus Munteanu (deci de la TVR!), triumfă la secția națională cu piesa „Moment of silence’, dar nu mai ajunge în finala europeană („ghinion’, cum ar zice un președinte…), din vina TVR – probleme tot cu banii, etc (dar e așa greu ca de la bun început să se pună deoparte în buget suma pentru înscriere?). (…)
În anul următor, avem ultima participare notabilă, fiindcă piesa „Yodel it’, aparținând lui Mihai Alexandru, membru al Uniunii Compozitorilor, deși interpretată de doi necunoscuți, Ilinca și Alex Florea (aveți cumva idee ce și unde mai cântă?), se clasează pe un excelent loc 7.
Din clipa aceea, începe dezastrul, ușor de anticipat pentru cei care au urmărit așa-zisele „selecții naționale’: în 2018, cu „Goodbye’ (The Humans) – necalificare în finală, la fel, în 2019, cu „On a sunday’ (Ester Peony).
Preconizată a ne reprezenta în 2020, necunoscuta Roxen, altminteri fată drăguță, a fost menținută, printr-o decizie blamabilă, și pentru anul următor.
Ceea ce nu se făcuse însă și pentru Ovidiu Anton, în 2016, mai ales că acesta câștigase selecția națională! Iar rezultatul, în 2021, este cel așteptat: Roxen (desemnată fără selecție națională, printr-un parteneriat cu o casă de producție!), cu melodia ‘Amnesia’, nu se califică nici ea în finală, la fel cum au stat lucrurile și în 2023.
Atunci, piesa D. G. T. (off & on), a lui Theodor Andrei, n-a trecut nici ea de semifinală. Doar în 2022 am obținut în finală un loc modest, 18, cu un…dansator, WRS, și piesa ‘Llamame’.
Trecerea aceasta în revistă are un scop, ducând la o întrebare firească: ați mai auzit în muzica ușoară românească de cei trimiși de TVR să ne reprezinte, din 2017, încoace, la Eurovision?
Dacă ar fi fost așa, ar fi însemnat că ei au valoare și activitate, că lansează piese, că au concerte și că la Eurovision a fost doar un accident de parcurs, ceea ce evident n-a fost cazul. Concursul Eurovision are tot mai puține legături cu muzica, uneori și cu Europa.
An de an apar tot felul de ciudați, care reușesc să atragă atenția nu prin muzica lor, ci prin ținutele și evoluțiile șocante, unii dintre ei ajungând chiar să câștige trofeul, pentru că Eurovision are un public mai special, care votează intens’, a explicat acesta pentru sursa citată anterior.
De ce se opune pieselor în limba engleză, la Eurovision
Octavian Ursulescu crede că România ar avea mai mult succes dacă s-ar pune accent pe autenticitate. În opinia acestuia, o piesă în limba română ar putea atrage mai multe puncte decât una în limba engleză. Republica Moldova și Serbia au aplicat această formulă, care, după câte se pare, ar fi una de succes.
„Un alt aspect demn de luat în seamă: de ce credem că doar cântând în limba engleză (sau în alte limbi) și imitând maniere componistice și interpretative la modă putem participa la Eurovision?
Republica Moldova ne-a dat de multe ori lecții prin utilizarea filonului național, nemaivorbind că la una din ediții solista din Serbia a triumfat cântând în limba maternă! Există, la nivelul Uniunii Compozitorilor, muzicieni mai tineri, de mare talent, cum ar fi Mihai Alexandru și Cristian Faur, care au participat deja (acesta din urmă cu acel „Let me try’ care ne-a adus un incredibil loc 3, cu Luminița Anghel și Sistem), dar și Nicolae Caragia, Paula Seling, Adrian Despot.
Totul este să fie convinși că merită să se implice, printr-o jurizare profesionistă și o organizare impecabilă. Doar așa poate anul viitor să putem emite din nou pretenții’, a încheiat acesta.
Sursa foto: Facebook