Pe 11 mai 2023, a avut loc cea de-a doua semifinală Eurovision 2023. Theodor Andrei, reprezentantul României de anul acesta, nu s-a calificat în finala concursului, iar prestația acestuia a stârnit un val de reacții în rândul publicului. După ce a susținut show-ul de la Liverpool, tânărul artist s-a retras din lumina reflectoarelor și nu a făcut niciun fel de declarații referitoare la participarea lui la unul dintre cele mai importante concursuri muzicale. Invitat în podcastul „The Watcher', Theodor Andrei a vorbit pe larg despre ceea ce s-a întâmplat la Eurovision, dezvăluind detalii de culise.
CITEȘTE REVISTA VIVA! DE APRILIE, GRATIS, AICI!
Theodor Andrei, în vârstă de 18 ani, a fost reprezentantul României la Eurovision 2023. În a doua semifinală a concursului, care a avut loc pe 11 mai 2023, prestația acestuia n-a adus niciun punct țării noastre, un record negativ în istoria României. Deși până acum artistul s-a abținut din a face declarații despre ceea ce s-a întâmplat la Liverpool, Theodor Andrei a fost invitat în podcast-ul „The Watcher', acolo unde a vorbit fără perdea despre conflictele pe care le-a avut cu conducerea, despre viziunea pe care a avut-o cu privire la momentul său artistic, dar și despre bullying-ul cu care s-a confruntat odată cu popularitatea câștigată.
Citește și: Gafa lui Theodor Andrei, după ce a ratat calificarea în finala Eurovision: „Îmi pare foarte rău, încerc să…”
Citește și: Care a fost cauza morții Tinei Turner. Anunțul făcut de reprezentanții regretatei artiste
Theodor Andrei, adevărul despre participarea la Eurovision 2023
Theodor Andrei și-a dorit să participe la Eurovision de la vârsta de 15 ani, însă abia în 2018 a reușit să se califice în Selecția Națională, cu piesa „D.G.T. (Off and on)'.
„Când eram mic, înainte să înceapă în România emisiunile Vocea României și Xfactor, mă uitam cu ai mei an de an la Eurovision. Eurovision are o însemnătate mai mare, nu știu dacă pentru familia mea, în mod special. Am știut instant că vreau să reprezint România. E un show atât de longeviv, încât și ai mei îi urmăreau când erau mici. În momentul în care mi-au împărtășit pasiunea lor pentru fenomenul ăsta, am zis ‘WOW, ok, vreau să fac și eu asta. Când am ajuns la vârsta legală la care te poți înscrie, am scris câte o piesă în fiecare an. De la 15 ani poți', a spus Theodor Andrei, în podacstul „The Watcher'.
Ce mesaj a încercat să transmită Theodor Andrei cu piesa „D.G.T. (Off and on)'
Catalogată de mulți cotroversată și „erotică', Theodor Andrei a dezvăluit mesajul pe care a încercat să-l transmită prin piesa „D.G.T. (Off and on)'. Tânărul artist a explicat că este vorba despre „un război în dragoste', iar videoclipul melodiei este reprezentantiv pentru viziunea lui.
„Practic, show-ul ăla a fost în totalitate conceput de mine și coregrafia aparține Dianei Colea, care a fost cu noi și la Liverpool. Toți concurenții am avut o întâlnire cu echipa de la televiziune să le arătăm cam ce am vrea noi să facem și să vedem dacă este realizabil, dacă se poate face pentru condițiile pe care le-am avut la dispoziție, pentru scena de la Selecția Națională. Eu am vrut momentul ăsta să înceapă cu mine, începând așa mai ‘tocilăraș, cu papionul, cu părul prins. (…)
Practic, până la refren era vorba despre o transformare a mea din ce am fost în ce am ajuns să fiu. Piesa vorbește despre un război în dragoste, deci despre toată lupta dintre rațiune și instinct, și cumva un rău necesar în iubire. După Selecția Națională, eu am spus clar că eu vreau să schimb momentul. Chitarele erau împrumutate, hainele am venit cu ele de acasă, astea sunt detalii. Ce s-a întâmplat, a fost că a fost perceput cam erotic. Eu nu-l văd ca erotic. Mie mi se pare că întocmai faptul că toată lumea ajunge să scape de haine într-un punct ilstrează exact faptul că nu poți atinge adevărul abia atunci când te lepezi de orice prejudecătă sau haină', a adăugat acesta.
Theodor Andrei, supus comentariilor homofobe după participarea la Eurovision 2023
După participarea la Eurovision 2023, Theodor Andrei a fost supus bullying-ului și comentariilor homofobe, ca urmare a aparițiilor sale nonconformiste. Artistul spune că „statement-ul' său este „a iubi liber', iar orientarea sexuală nu ar trebui să fie un criteriu de catalogare a actelor artistice.
„Eu întotdeauna am susținut și încurajat oamenii, și înainte de Eurovision, și în cursul Eurovision – dar Eurovision mi-a dat o expunere și o influență mult mai mare ca să pot să-mi fac mesajul auzit, pentru un public mai larg – eu încurajez pe toată lumea să iubească liber. Ăsta e statement-ul cu care eu îmi închid orice concert, orice clip pe Youtube și așa mai departe. Eu cred că a iubi liber e un drept pe care n-ar trebui nimeni să poată vreodată, în vreun fel, să ți-l ia. Oamenii ar trebui să iubească ceea ce cred ei și simt ei că e corect pentru ei să iubească. Nu-mi dau seama când și de ce a devenit ăsta un factor edificator pentru a face muzica cuiva bună sau proastă', a mai spus Theodor Andrei.
„Pe mine m-a durut mai tare faptul că nu s-a calificat țara mea'
„Bullying-ul ăla cel mai mare a venit mai târziu un pic. Știu că după ce s-a terminat Selecția și a fost asta cu show-ul – show-ul n-a fost prezentat pe TV în formula de pe script-ul pe care eu l-am trimis televiziunii. Adică s-au punctat momentele, numai că ele erau mult mai decupate, adică era scris când trebuia să fie camera pe mine. Foarte multă lume pune accent pe faza asta că sunt super ‘hate-uit. Și e adevărat. Primul pas după Selecția Națională, a fost că eu am zis că vreau să mai curăț din show-ul ăsta, să nu se mai ia toată lumea de mine că a fost un show vulgar și că Eurovison nu este family show. Pentru că oamenii se uită, într-adevăr, cu familia, cu bunicii, cu copiii.
La început, au fost multe întâlniri în care ne-am gândit cum să facem show-ul. Eu am propus multe chestii și am început să avem repetiții zilnice, 6, 7, 8 ore. Erau exact aceeași dansatori, aceleași chestii, dar mult mai puțin încărcat, pentru că lumea s-a plâns că momentul a fost obositor. Graficele din spate le-am refăcut cu o zi înainte. Am făcut momentul ăsta și au apărut multe discuții în cadrul echipei, mă refer la echipa cu tot cu televiziune și cei delegați să se ocupe de proiect, au apărut discuții că n-o să ne lase să facem asta pentru că suntem România. E prea mult pentru că suntem România și trebuie să suflăm și-n iaurt. (…)
E foarte greșit să crezi că Eurovision este un concurs de rețete și că există piesa perfectă pentru Eurovision. Pe mine m-a durut mai tare faptul că nu s-a calificat țara mea. Eu am vrut ca momentul să înceapă cu mine în cămașă de forță și vin cei doi dansatori băieți, cu mâinile negre, cum a fot și-n videoclip. La un moment dat, am vrut să am o inimă imensă și să vină dansatorii cu ciocane și să distrugă inima aia. E super plastic și e super simplu. Dar la asta a trebuit să mă limitez, ca să nu mai zică lumea că eu fac doar nuditate. Ținutele au fost alese de mine, împreună cu Rodica Puca, care a fost stilista și, neironic, mie mi-au plăcut toate ținutele', a mai povestit el.
Theodor Andrei a produs singur videoclipul piesei de la Eurovision 2023
Theodor Andrei spune că a produs singur videolipul piesei „D.G.T. (Off and on)', cu care a participat la Eurovision 2023, pentru că s-a lovit de refuzul conducerii. Momentul pe care acesta ar fi vrut să-l susțină pe scena de la Liverpool este cel din videoclipul oficial, însă nu a reușit să ajungă la un compromis cu organizatorii show-ului.
„După tot cumulul de idei pe care le-am dezbătut împreună, această variantă acustică a fost văzută de mai mulți oameni. Conducerea a ridicat super mare ședință că trebuie cântată versiunea acustică la Eurovision. Eu nu am fost chemat la această ședință. Abia apoi am fost chemat la o discuție în care am reușit să trag piesa să fie jumi-juma. La Eurovision, numai vocea este live. Orice altceva, e playback. Chiar și așa, Eurovisionul nu se rezumă doar la piesă. E adevărat că dacă faci un moment full acustic, e dubios să-l încarci cu dansatori, animații și nebunii. Mi-a fost adresată ideea ca eu să fiu îmbrăcat într-un chimono negru, din mătase, să stau 3 minute pe un scaun, cu o chitară în formă de palmă.
Când am înțeles că partea mea se rezumă la numai a cânta, am zis OK. Cumva, ușor revoltat. Eu am muncit niște luni pe script-uri, care s-au dus pe apa sâmbetei. Am repetat piesa asta dumnezeiește. Eu am un contract, eu n-am voie să mă dezci de nimic. N-am avut voie să contest nimic. M-am răzvrătit foarte tare pentru că oamenii care se uită din afară se gândesc prima oară că ‘Mă, ce show a avut Theodor Andrei. (..) Eu am comentat. ‘Cum să facem asta? Cum să cântăm cinci minute la o chitară playback?. Videoclipul reprezintă ceea ce am vrut eu să fac la Eurovison. E bun, e prost, eu asta am vrut să fac. Eu știam că toate țările au videoclip și în fiecare an a fost așa. Am întrebat ‘Facem videoclip?. Am primit răspunsul: ‘La ce te ajută videoclipul? Nu e important și sunt niște bani pe care îi plătim absolut degeaba', a mai spus acesta.
„Clipul a costat 2000 de lei'
„După o lună de refuzuri pentru acest videoclip, a venit și replica ‘Și chiar dacă facem clip, dacă începem să-l filmăm acum, e gata după Eurovision. Cu o lună înainte de discuția asta, eu am pus scipt-ul pe masă. Eu știam ce vreau să facem pentru clip. Voiam să facem ceea ce n-au vrut ei să facem pe scenă, adică ideile mele. Am avut un concert în Brașov, în urma căruia am fost plătit. Suma nu e foarte importantă. Clipul a costat 2000 de lei, dar asta dacă pun și banii pentru mâncare. Am stat cinci ore. Am terminat acest clip și eu n-am anunțat pe nimeni din echipă. Când a fost gata, am trimis link de pe Youtube nelistat în echipă, mai exact la doi oameni cu funcție mai mare. Regizorul mi-a spus că e foarte bun și mi-a spus un detaliu referitor la greenscreen. L-am trimis celui mai mare din echipă și i-a interzis să-l postez, pentru că mi-a spus că clipul nu respectă principiile și valorile promovate de EBU, pentru că are sânge, pentru că sunt eu în lanțuri și pentru că eram eu într-o bluză albă, care era cămașă de forță. Le-am spus că Germania are în clip, literlamente, ploaie de sânge.
Ne-am certat foarte tare. Mi-a închis telefonul în nas. Acolo s-a terminat băiatul bun. Am mai lucrat o singură zi la clip și am pus premiera la 7 dimineața, înainte de începerea programului de lucru pentru echipă. De la 2 noaptea, a izbucnit Facebook-ul. A bubuit și clipul ăsta a fost mult mai apreciat decât multe, multe mișcări pe care le-am făcut în lucrul cu echipa. De atunci, n-am mai avut niciun apel de la cel cu cea mai mare funcție din echipă.
A fost sunată maică-mea să fie amenințată cu juridicul, că sunt clauze de 400.000 de euro, pentru că eu n-am respectat ceea ce mi s-a spus. Au fost niște amenințări super ieftine. Mama s-a speriat, mama s-a speriat rău. Eu am zis ‘Tu îți dai seama că dacă o instituție te amenință, ăsta este abuz de poziție dominantă?. Plecarea noastră a fost pe 28 aprilie. Pe 25 aprilie, noi a trebuit să primim filmare de la echipa de la BBC cu felul în care arată momentul nostru pe scenă, cu doi actori care să ne țină locul mie și Dianei, cu proiecțiile noastre cu decupajul trimis de noi. Ceva rău. Numai că la mine nu a mai ajuns link-ul. Cu două zile înainte de plecare, mi-a fost arătat, dar nu link-ul, pentru că expirase. A fost filmat cu telefonul. Atunci am văzut eu ce o să mă înconjoare pe scenă la Liverpool. Nu mai era nimic de schimbat. Cu o lună înainte de Eurovision, se trimit toate chestiile și este irevocabil. Nu se mai poate schimba nimic', a încheiat acesta.
Sursa foto: Facebook