Printre artiștii care au urcat pe scena Untold se numără și trapper-ul Gheboasă, care a cântat vineri, 4 august, stârnind ulterior un val uriaș de reacții în social media. Artiști, jurnaliști, sociologi, dar și oameni obișnuiți și-au spus opinia cu privire la versurile obscene cântate de Gheboasă.
CITEȘTE REVISTA VIVA! DE IULIE, GRATIS, AICI!
Totul a început vineri, la Untold, odată cu apariția pe scenă a trapperului Gheboasă, a cărui piesă cu versuri obscene a fost fredonată de tinerii din public. Cuvintele greu de reprodus au șocat și mulți au luat ulterior atitudine, uimiți de faptul că tineretul din România cunoaște și apreciază asemenea piese. Piesa însă („Dă-i țiganca') nu este o noutate pentru iubitorii muzicii de gen, fiind scoasă acum un an de Gheboasă și popularizată și pe YouTube, și pe TikTok, iar artistul a cântat-o la mai multe festivaluri și concerte. De altfel, numai pe YouTube piesa are peste 14 milioane de vizualizări, așadar nu este de mirare că tinerii de la Untold știau versurile. În ceea ce privește pericolul pe care-l reprezintă popularizarea acestui gen, părerile sunt și ele împărțite.
Versurile obscene cântate de artistul Gheboasă la Untold au creat controverse
Vineri, apariția artistului Gheboasă pe scena Untold a creat un val de controverse, ca urmare a textelor pieselor sale. La scurt timp după apariția lui Gheboasă la festival, Cezar Ouatu a luat atitudine pe pagina sa de Facebook, unde a postat o filmare cu tinerii care cântau versurile obscene odată cu Gheboasă, alături de un comentariu ironic.
„Noua generație … idoli’ vs fani … no comment!!! Ce voce, ce mesaj, ce producție și ce bine sună viitorul’, a scris Cezar Ouatu.
Imediat, au apărut și comentariile internauților:
‘Că ne place sau nu, ăsta-i viitorul din păcate! Nu vedeți ce-i acolo, cum să-i mai convingi că nu-i ok când ei ,,respiră,, prin așa ceva?’, ‘Trist! Mă așteptam ca această generație să aibă aspirații către frumos și valori care să meargă pe treptele evoluției… De unde acest comportament tribal și schimonosit?’.
Citește și: Cum a ales Amalia Enache numele fiicei sale, Alma: „Eram atrasă, într-un mod inexplicabil…
La scurt timp, a reacționat și jurnalistul Radu Mihaiu:
„Unde-s feministele, intelectualii și educatorii României!? Că ai tot Codul Penal in versurile de mai jos. Mai jos de atât nu se poate. #gen #untoldulsecțiaveceupublic
În trecut am tras doar pungă
Acuma tragem doar dungă
Și facem banii pe lângă
Ca să ne-ajungă, ya'
Îi pun p*la pe frunte
O fac cocoș de munte
Mi-a zis că-i cântăreață
Îi dau microfon să-mi cânte
Îi plac cozonacii, îi dau p*la s-o frământe
O bat c*aiele-n bărbie
Acum o învăț să lupte', a spus Mihaiu, pe pagina sa de Facebook.
Mircea Badea: „Pe mine mă doare-n cot'
Cum Gheboasă și versurile lui sunt un subiect arzător, și Mircea Badea a vorbit despre asta în emisiunea sa de la Antena 3. Prezentatorul a spus însă că nu a înțeles de ce s-au iscat atât de multe discuții în jurul lui Gheboasă, de vreme ce nici prestația altor cântăreți nu a fost diferită.
„Eu nu am o problemă cu ce cântă sau ce face domnul Gheboasă. Mă doare-n cot! Trap e un gen muzical, pentru mine muzica înseamnă cu totul altceva, internațional. Nu s-a inventat în România. Derivă din rap. Trapul este un fel de rap updatat, cumva pe steroizi. Nu am o problemă cu trapul. Există trap în orice țară civilizată. Unii spun că este horror, în timp ce alții sunt fanii trap. Pe mine mă doare-n cot!
Indignarea celor din spațiul public e că nu se poate să vină unul la festival și să cânte așa ceva. Întrebarea mea e: De ce nu se poate? Păi despre asta e vorba la festivalu lu pește! Dar când se duce copilul și ascultă Armin van Buuren, adică o aproape nesfârșită serie de sunete acute de alarmă de apartament și de vapor care solicită trecerea prin ecluză, timp de mai multe ore, e bine? Habar n-am!’, a declarat Mircea Badea în emisiunea sa, „În gura presei’.
Daniel Funeriu, fost ministru al Educației: „Băi nene câtă ipocrizie!'
Și Daniel Funeriu a comentat în social media despre scandalul iscat de versurile piesei lui Gheboasă. Fostul ministru al Educației a sărit în apărarea lui Gheboasă și a punctat cu argumente:
Băi nene câtă ipocrizie! Ați avut nevoie de Gheboasa ca să vă oripilați de abjectul din jur?
Înseamnă că nu ați ascultat niciodată hip-hop, rap sau alte chestii care zgârie creierii. Versuri de 1000 de ori mai abjecte urlate din boxe fac sute de milioane de dolari. Băiatul ăla, Gheboasa, e Beethoven pe lângă alții – e adevărat, de limbă engleză – care câştigă premii şi sute de milioane.
Ah, şi încă o chestie: mult hulitele manele sunt de 10000 de ori mai melodioase şi ascultabile decât porcăriile rap şi hip-hop.
Mă irită maxim când tot ce e românesc vă pute, dar ridicați în slăvi porcării şi tendințe doar pentru că vin de afară. Nimeni din lumea „bună' nu se revoltă la „instalațiile' fără noimă sau estetism (ultimele văzute: adidaşi rupți, sârme ruginite, schele cu plante aruncate acolo, fotografii cu oameni urâț1 în posturi indecente), că, nu-i aşa, e „artă urbană neînțeleasă de conservatori', dar ne astupăm urechile când unul zbiară chesii naşpa la marele festival.
Iubiți sau urâți ce vreți, dar nu mai fiți ipocriți. Că urlă în română sau engleză porcării e la fel de abject. Altfel spus tâmpiții lor nu sunt mai cool decât tâmpiții noştri.
PS: îi invit pe toți cei care vor să bage în şcoală „materii care plac copiilor' să consulte fetele şi băieții care țopăiau fericiți pe acele „versuri' asupra chestiilor pe care să le facă la ora de muzică. Să nu mai aibă, săracii, o şcoală despre muzica secolelor trecute, ci să fie în pas cu vremea, nu?„, a scris Funeriu în social media.
Sociologul Gelu Duminică: „Nu cred că e nevoie de stropire cu aghiazmă mare'
Printre cei care au luat atitudine cu privire la valul de revoltă stârnit de Gheboasă se numără și sociologul de etnie romă Gelu Duminică, rom de origine, care s-a arătat mirat de reacția publicului, pentru că nu este prima oară când apar versuri vulgare în muzica românească.
‘Văd lumea oripilată de versurile muzicilor cântate pe scena UNTOLD de câțiva artiști extrem de populari în rândul tinerilor și adolescenților (gen Gheboasă). Se propune stropirea cu aghieazmă mare, se leșină de grija viitorului și se induce ideea că cei ce sunt acolo în public reprezintă un pericol pentru națiune.
Cu siguranță, versurile sunt extrem de vulgare și pline de mizerie. Eu nu consum muzica asta și nici nu cred că o voi consuma vreodată. Din păcate însă nu pot să nu văd că nu e nimic nou sub soare cu muzica de genul ăsta și că ea a existat, sub varii forme, mai dintotdeauna.
Folclorul românesc de secolul XIX (cam de atunci avem primele surse) avea și melodii cu versuri extrem de vulgare care erau super populare în acele vremuri. Melodii de genul asta au existat și în perioada interbelică, ba chiar și în comunism (atunci erau mai cu „perdea’).
La nivel internațional, muzicile cu versuri dure, macabre și pline de înjurături sunt și mai prezente de prin anii 80, iar „muzicile de cartier’ care ajung și în România anilor 90 nu sunt despre panseluțe și zbor de fluturi. Că noi am crezut că e vorba despre, e ceva ce ține de accesul nostru la educație de calitate…
Din punctul meu de vedere, ceea ce fac acum artiștii români care au astfel de muzici și mesaje nu e decât o adaptare la „piață’. Fiți siguri că dacă muzica lor nu ar avea un public consistent, s-ar reprofila :)).
Așa că nu cred că e nevoie de stropire cu aghiazmă mare și nici nu cred că viitorul nu ne este în pericol din cauza muzicilor celor ca Gheboasa’, a comentat sociologul.
Cătălin Țone, expert antidrog: „Aceștia sunt idolii copiilor noștri!'
Expertul antidrog Cătălin Țone s-a situat la polul opus și a criticat prestația lui Gheboasă pe pagina sa de Facebook. De altfel, acesta a postat și versurile care îi entuziasmează pe tineri și pe care le știu pe de rost, dar și vedeoul de la Untold cel atât de incriminat.
‘ACEȘTIA SUNT IDOLII COPIILOR NOȘTRI !
ACUM, LA UNTOLD.
Versuri:
Dă-i ți****a,
Rupe-i banca.
O, ce ți****ă frumoasă,
Cum dă din găo*ză,
Filme de groază,
Este jegoasă.’
„Idolul’ ăsta mai are o piesa, Droguri și pi*de’. Să ne protejăm copiii!, a scris Cătălin Țone pe Facebook. Ulterior, Cătălin Țone a făcut mai multe postări, într-una dintre ele exemplificând din nou cu versuri care incită la ocnsumul de droguri.
Astăzi avem droguri și piz_e,
Nimeni nu poate să reziste…
Eu sunt Gheboasă din junglă,
În trecut am tras doar pungă.
Acuma tragem doar la dungă,
Și facem banii pe lângă, ca să ne-ajungă„, este o parte din textul piesei lui Gheboasă.
„MODELELE DE VIAȚĂ ALE COPIILOR NOȘTRI !
ÎNDEMN LA CONSUMUL DE DROGURI & OBSCENITĂȚI DE NEIMAGINAT„, a scris acesta pe pagina de Facebook.